Przypomnijmy, że Paszport Polityki to nagroda ustanowiona w 1993 roku z inicjatywy, nieżyjącego już krytyka filmowego i wieloletniego szefa redakcji kulturalnej tygodnika „Polityka”, Zdzisława Pietrasika. Do kategorii film, teatr, literatura, muzyka poważna, plastyka (inaczej sztuki wizualne) i estrada (muzyka popularna) z czasem doszły nowe: kreator kultury (nagroda specjalna) i kultura cyfrowa. W każdej nominowanych wskazuje kapituła, czyli dziesięciu krytyków, przedstawicieli tygodnika, którzy typują po trzech kandydatów. Na koniec odbywa się głosowanie.
Tegoroczna 27. Gala Paszportów Polityki, którą poprowadzili Grażyna Torbicka i Jerzy Baczyński, przeszła już do historii. I ponownie nie obyło się bez przytyków w kierunku obecnego rządu. „Tradycyjnie nie witamy ministra kultury, bo tradycyjnie nas nie zaszczyca. Może czyta jakieś zaległe lektury” - stwierdził odważnie redaktor naczelny „Polityki” (chodzi o to, że adresat tej wypowiedzi nie przeczytał żadnej książki polskiej noblistki, Olgi Tokarczuk).
Ze swoich nagród cieszy się Bartosz Bielenia, który pokonał reżysera „Supernovej” oraz Mateusza Pacewicza – scenarzystę „Bożego Ciała”. Wszyscy trzej młodzi panowie to bez wątpienia objawienia roku 2019, ale Bartosz jest tym największym (rok temu odkryciem była Joanna Kulig). Wszak wykreował niesamowitą, energetyczną i przekonującą rolę w filmie Jana Komasy „Boże Ciało”. „Grał duszą i ciałem, słowem i spojrzeniem” – przekonywała członkini kapituły Anita Piotrowska, uzasadniając ten wybór. Już oglądając jego wcześniejsze kreacje (np. w „Na granicy” czy „Disco Polo”), nie sposób było zapomnieć twarz Bieleni. Za ostatni występ doceniono go także na festiwalach w Sztokholmie i Palm Springs. Kto wie, może dzięki oscarowej nominacji dla „Bożego Ciała” urodzony w 1992 roku Bartosz otrzyma jakieś propozycje w Hollywood… Trzymamy mocno kciuki!
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
W kategorii literatura Paszport Polityki trafił na ręce cztery lata starszej do Bieleni Dominiki Słowik. Pisarkę nagrodzono za powieść pt. „Zimowla”. Dziwny, nietuzinkowy tytuł, prawda? Bo i nietypowa historia – thriller z elementami grozy, którego akcja rozgrywa się w latach 80. i 90. w tajemniczym miasteczku w Dolinie Zmornickiej, gdzie mieszkańcy czekają, aż wydarzy się kolejny cud, lub gorączkowo szukają skarbu. Słowik została doceniona za oryginalne spojrzenie na ten okres Polski („kraju, gdzie przeszłość to najlepszy kapitał na przyszłość”) i fabularną przewrotność. Z autorką o Paszport walczyła Weronika Murek za książkę „Feinweinblein” – zbiór trzech groteskowych sztuk teatralnych (z czego jedna to rozszerzona wersja tytułowego dramatu, za który otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną) oraz poetka/botaniczka Urszula Zajączkowska za zbiór esejów pt. „Patyki, badyle”.
Okładka powieści „Zimowla” (wydawnictwo Znak)
Sztuki wizualne – tutaj królowała Weronika Gęsicka. Jej prace są według jury niesamowite! Artystka „w pozornie uporządkowanym świecie nagle ukazuje pęknięcia i rysy, a jej pełna humoru sztuka demaskuje współczesne modele konsumpcji, międzyludzkie relacje oraz mechanizmy pamięci”. W tej dziedzinie nominowani byli również Roman Stańczak i Alex Baczyński-Jenkins.
W muzyce poważnej nagrodę otrzymał śpiewak Jakub Józef Orliński. Librecista Krystian Lada i skrzypaczka Martyna Pastuszka musieli obejść się smakiem. Orliński zachwycił swoją płytą pt. „Facce d’amore”, na której „kontynuuje świetnie rozpoczętą światową karierę”.
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
Paszport Polityki 2019 w kategorii teatr zdobyła Weronika Szczawińska, dlatego że w swoich, mających m.in. formę esejów scenicznych, tańca i performance’u, spektaklach: „Nigdy więcej wojny”, „Po prostu” i „Rozmowie o drzewach” „podejmuje ważną tematykę społeczną i jednocześnie budzi emocje”. Do nagrody brano też pod uwagę dramatopisarkę Magdalenę Drab oraz aktorkę Monikę Frajczyk.
Muzyka popularna (dawniej estrada) – tutaj doceniono Błażeja Króla. Za co? Za „dar zamykania osobistych emocji w piosenkach o atrakcyjnej, zwięzłej i melodyjnej formie”, które są na jego najnowszym albumie pt. „Nieumiarkowania”. Konkurentami Króla byli raper Piernikowski (nominowany za „jasną w przekazie opowieść z oblężonego miasta”, tj. płytę „The Best of moje getto”) i wokalistka Hania Rani (nominowana za solową, przełomową w jej karierze, melancholijną płytę „Esja” z gatunku dance/eletronic). Ale ostatecznie to Król został królem!
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
W dość nowej kategorii kultura cyfrowa brylował Dawid Ciślak (założyciel niezależnego studia Polyslash). Tego pana doceniono za grę strategiczno-przygodową „We. The Revolution”, a konkretniej za jeden z najważniejszych komentarzy do współczesności w świecie gier wideo. Nominowali byli także Jacek Brzeziński i Artur Ganszyniec za inspirującą grę dla oczytanych „Wanderlust: Travel Stories” oraz Aleksandra Jarosz za „Fantastic Fetus” (głos przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania o swoim ciele).
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
Nagrodę specjalną, czyli tytuł Kreatora Kultury (który krzewi kulturę), otrzymała noblistka Olga Tokarczuk.
Olga Tokarczuk (wikimedia.org/fot. Martin Kraft)
Laureaci Paszportów Polityki za rok 2019:
Film:
Bartosz Bielenia – za kreację aktorską w filmie „Boże Ciało”.
Teatr:
Weronika Szczawińska – za „spektakle podejmujące ważną tematykę społeczną i budzące emocje jednocześnie”.
Literatura:
Dominika Słowik – za oryginalne spojrzenie na lata 80. i 90. w powieści „Zimowla”.
Sztuki wizualne:
Weronika Gęsicka – za „prace, w których pozornie uporządkowany świat nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne dno”.
Muzyka popularna:
Błażej Król – „za piosenki łączące poetycką lakoniczność, surrealistyczną wyobraźnię i niezwykłe wyczucie melodii”.
Muzyka poważna:
Jakub Józef Orliński – za płytę pt. „Facce d’amore”, na której „kontynuuje świetnie rozpoczętą światową karierę”.
Kultura cyfrowa:
Dawid Ciślak – za grę „We. The Revolution”, a konkretniej za „jeden z najważniejszych komentarzy do współczesności w świecie gier wideo”.
Kreator kultury:
Olga Tokarczuk – za „siłę płynącą z literatury. Za książki wyprzedzające swój czas, za sposób pisania, patrzenie w przyszłość literatury, ale i całej naszej planety".
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję
Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:
Galeria zdjęć - Paszporty Polityki za rok 2019 przyznane. Bartosz Bielenia najlepszy w kategorii film!
Więcej artykułów od autora admin
Polecamy podobne artykuły
Teraz czytane artykuły
Nowości
Artykuły z tej samej kategorii
Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.
© 2024 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.377