O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

Oscary 2019: "Green Book" najlepszym filmem. "Zimna wojna" bez statuetki - Kultura

Za nami 91. ceremonia przyznania najważniejszych nagród filmowych. Najlepszym filmem wybrano, lubiany przez publiczność, oparty na faktach komediodramat pt. „Green Book”. A najwięcej Oscarów – dokładnie cztery – otrzymał biograficzny „Bohemian Rhapsody”. Największe powody do radości ma jednak Alfonso Cuarón. Jego osobista „Roma” wygrała w trzech kategoriach, w których konkurowała z naszą „Zimną wojną”.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły

Do samego końca wszyscy trzymaliśmy kciuki, aby film Pawła Pawlikowskiego nagrodzono chociaż jedną statuetką. Może dla szacownej Akademii „Zimna wojna” okazała się zbyt… zimna, obca? Z drugiej strony „Roma” była bardzo silnym przeciwnikiem. Oscarowym pewniakiem. Gdyby zwyciężyła jako najlepszy obraz roku, wtedy „Zimna wojna” miałaby spore szanse na nagrodę w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Ale i tak się cieszmy. Trzy nominacje to niezwykłe wyróżnienie dla tego polskiego czarno-białego miłosnego dramatu.

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

W głosowaniu użytkowników Filmwebu na numer jeden roku 2018 zdecydowanie wygrała biografia zespołu Queen. Da się to zrozumieć. Wszak „Bohemian Rhapsody” czarował doskonałą muzyką, która maskowała niedoskonałości scenariusza – będącego wybieloną laurką dla kultowej rockowej grupy i charyzmatycznego lidera Freddiego Mercury. Nie dziwią statuetki w kategoriach czysto technicznych (montaż, dźwięk i montaż dźwięku), ale Oscar dla Ramiego Maleka (wcześniej znanego z seriali „Mr. Robot”) za najlepszą pierwszoplanową rolę męską nie jest trafionym wyborem. To dobra kreacja, ale tylko momentami przekonująca. Malek wypada świetnie w scenach koncertów, jednak w tych spokojniejszych, dramatycznych wygląda nieco karykaturalnie…

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

Green Book” (więcej w recenzji) to bardzo dobre kino drogi. Uniwersalne, umiejętnie łączące wątki komediowe z poważniejszym tematem dyskryminacji. Pozytywne, przypominający nieco „Nietykalnych”. Oscar się należał. Także ten za scenariusz oryginalny (kto by pomyślał, że Peter Farelly – twórca „Głupiego i głupszego” napisze i zrealizuje taki film!). A czarnoskóry Mahershala Ali wyrasta na nowego Denzela Washingtona. Podobnie jak on ma już na swoim koncie dwa Oscary (wcześniejszy za drugoplanowa mocną kreację w „Moonlight”). Jako Don Shirley wykonał kawał świetnej roboty. Szkoda tylko że trzecia nominacja dla doskonałego Viggo Mortensena nie przeobraziła się w statuetkę. Tony Lip to chyba jego najlepsza wykreowana postać w karierze.

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

Nie była zaskakująca nagroda za najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską. Olivia Colman jako królowa Anna w „Faworycie” to prawdziwa aktorska petarda. Zagrać tak, aby bohaterka jednocześnie odpychała i fascynowała, irytowała i wzbudzała respekt, to prawdziwe wyzwanie. Colman poradziła sobie bez problemu. Oscar w pełni zasłużony, choć wielu liczyło, że Akademia nagrodzi nominowaną siódmy raz Glenn Close za świetną rolę w „Żonie”. Cóż, miejmy nadzieję, że kolejnym razem zdobędzie wymarzoną statuetkę. Dodajmy, że Close (często mylona z Meryl Streep) na tegorocznej gali lśniła, dzięki sukni ważącej… 19 kg!

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

Niestety, ani Rachel Weisz, ani Emma Stone, które też dały popis niesamowitego aktorstwa w historycznej „Faworycie”, musiały obejść się smakiem. W kategorii drugiego planu pokonała je czarnoskóra Regina King za rolę w dramacie „Gdyby ulica Beale umiała mówić”.

 

Cieszy Oscar dla piosenki „Shallow” z „Narodzin gwiazdy” oraz za efekty specjalne dla filmu „Pierwszy człowiek”, który według mnie został skrzywdzony, zdobywają za mało nominacji, szczególnie tej za najlepszy obraz. Powinien być w tej grupie, ale cóż… Akademia wolała średnią produkcję Marvela, czyli „Czarną Panterę”, bo podejmuje temat czarnoskórej społeczności…

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

Historycznym, ważnym Oscarem, był ten przyznany dla współscenarzysty filmu „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”. Dlaczego? Gdyż to pierwszy w karierze Oscar Afroamerykanina Spike’a Lee – kultowego twórcy m.in. „Malcolma X”.

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

A sama gala? Jak zwykle, była marketingowo poprawnie polityczna, częściowo przewidywalna i dość… nudna. Zostanie zapamiętana, dlatego że pierwszy raz od 30 lat nie miała prowadzącego. Czarnoskórego komika Kevin Harta usunięto z tej funkcji z powodu wpisu o rasistowskim zabarwieniu, którym lata temu podzielił na Twitterze. Poza występem Queen, przemową Olivii Colman, stylizacją kostiumów (wspomniana Close i ubrany co najmniej ekstrawagancko Billy Porter), wykonaniem piosenki „Shallow” przez Lady Gagę i Bradleya Coopera oraz krótkim otwierającym monologiem znanych z występów komediowych aktorek, czyli Tiny Fey, Amy Poehler i Mai Rudolph raczej niczym nie zachwyciła.

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

Oto pełna lista laureatów w 24 kategoriach:

 

Najlepszy film: "Green Book" – Brian Hayes Currie, Charles B. Wessler, Nick Vallelonga, Jim Burke, Peter Farrelly

Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Rami Malek – "Bohemian Rhapsody"

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Olivia Colman – "Faworyta"

Najlepszy aktor drugoplanowy: Mahershala Ali – "Green Book"

Najlepszy aktorka drugoplanowa: Regina King – "Gdyby ulica Beale umiała mówić"

Najlepszy reżyser: Alfonso Cuarón – "Roma"

Najlepszy film nieanglojęzyczny: "Roma", Meksyk

Najlepszy scenariusz oryginalny: Brian Hayes Currie, Nick Vallelonga, Peter Farrelly – "Green Book"

Najlepszy scenariusz adaptowany: Kevin Willmott, Charlie Wachtel, Spike Lee, David Rabinowitz – "Czarne bractwo. BlacKkKlansman"

Najlepszy film animowany: "Spider-Man Uniwersum" – Bob Persichetti, Peter Ramsey, Christopher Miller, Rodney Rothman, Phil Lord (bez niespodzianki, Oscar był do przewidzenia)

Najlepsze kostiumy: "Czarna Pantera" – Ruth E. Carter

Najlepsza charakteryzacja: "Vice"

Najlepsze zdjęcia: "Roma" – Alfonso Cuarón

Najlepszy montaż: "Bohemian Rhapsody" – John Ottman

Najlepsza oryginalna piosenka: "The Shallow" z filmu "Narodziny gwiazdy" – wyk. Lady Gaga i Bradley Cooper

Najlepsza muzyka: "Czarna Pantera" – Ludwig Göransson

Najlepszy aktorski film krótkometrażowy: "Skin" – Jaime Ray Newman, Guy Nattiv

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: "Okresowa rewolucja" – Melissa Berton, Rayka Zehtabchi

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: "Free Solo" – Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi, Evan Hayes, Shannon Dill

Najlepszy dźwięk: "Bohemian Rhapsody" – John Casali, Tim Cavagin, Paul Massey

Najlepszy montaż dźwięku: "Bohemian Rhapsody" – Nina Hartstone, John Warhurst

Najlepsze efekty specjalne: "Pierwszy człowiek" – Paul Lambert (II), Ian Hunter (II), Tristan Myles i J.D. Schwalm

Najlepsza scenografia: "Czarna Pantera" – Hannah Beachler, Jay Hart

Najlepszy animowany film krótkometrażowy: "Bao" – Becky Neiman, Domee Shi


Oscar Honorowy: Cicely Tyson – za całokształt pracy aktorskiej, Lalo Schifrin – za całokształt pracy jako twórca muzyki filmowej, Marvin Levy – za całokształt pracy jako publicysta i specjalista od reklamy

 

Złote Maliny:

 

Dzień przed Oscarami, po raz 39. przyznano też Złote Maliny, czyli anty-Oscary dla najgorszych produkcji roku.

 

Oto lista „nagrodzonych”:

 

NAJGORSZY FILM
"Holmes and Watson"

NAJGORSZY AKTOR
Donald Trump - jako on sam w filmach "Death of a Nation" i "Fahrenheit 11/9"

NAJGORSZA AKTORKA
Melissa McCarthy - "Rozpruci na śmierć" i "Dusza towarzystwa"

NAJGORSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
John C. Reilly - "Holmes and Watson"

NAJGORSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA
Kellyanne Conway - jako ona sama w filmie "Fahrenheit 11/9"

NAJGORSZY EKRANOWY ZESPÓŁ
Donald Trump i jego małostkowość - "Death of a Nation" i "Fahrenheit 11/9"!

NAJGORSZA REŻYSERIA
Etan Cohen (nie mylić z braćmi Coen)- "Holmes and Watson"

NAJGORSZY PREQUEL, REMAKE, "ZRZYNKA" LUB SEQUEL
"Holmes and Watson"

NAJGORSZY SCENARIUSZ
"Nowe oblicze Greya"

NAGRODA BARRY'EGO L. BUMSTEADA (dla filmu, który dużo kosztował i dużo stracił)

"Klub miliarderów"

NAGRODA ODKUPIENIA (dla byłych nominowanych/zwycięzców, którzy w tym roku pokazali się z dobrej strony)

Melissa McCarthy - "Can You Ever Forgive Me?" (za tę rolę dostała pierwsza nominacją do Oscara!)

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:




pj (16743 pkt)
Ilość odwiedzin: 2 472
Czas czytania: 2 597 min.
Kategoria: Kultura
Dodano: 2449 dni temu [2019-02-25]

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

5 (5)

Filmowy33
2449 dni temu

Poza Malekiem wszystkie moje typy się sprawdziły.
Dodaj opinię do tego komentarza

Polecamy podobne artykuły

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.371

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję