87. ceremonię poprowadził aktor Neil Patrick Harris, który według komentujących widzów wypadł dość średnio. Co prawda biegał po scenie w samej bieliźnie, tym samym nawiązując do roli Michaela Keatona w „Birdmanie”, ale wypowiadanie dowcipy i anegdoty nie zawsze bawiły.
Amerykańska Akademia Filmowa potrafi zaskakiwać. Dowodem niechaj będzie np. brak nagrody dla Keatona (pokonał go Eddie Radmayne z kreację Stephena Hawkinga), przyznanie tylko jednej statuetki dla dramatu „Boyhood” w kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa czy wybranie najlepszą animacją pełnometrażową „Wielką szóstkę”. Wydawało się, że reżyser „Boyhooda” Richard Linklater był pewniakiem, ze względu na pomysł i pracę (kręcenie filmu przez kilkanaście lat), a z bajek wygra bardzo dobre „Jak wytresować smoka 2”. Niestety nie udało się także zdobyć Oscara innym Polakom. Tomasz Śliwiński (krótkometrażowy dokument „Nasza klątwa”), Aneta Kopacz (dokument „Joanna”), Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski (autorzy zdjęć do „Idy”) oraz Anna Biedrzyka-Sheppard (kostiumolog w filmie „Czarownica”) musieli zadowolić się jedynie nominacją. Jednak powinniśmy być dumni, że nasi rodacy zaszli tak daleko. Jeszcze nigdy bowiem nie zdarzyło się, aby aż tylu polskich twórców jednocześnie i specjalistów w swoich dziedzinach otrzymało nominacje za najlepsze zdjęcia czy dwa krótkie obrazy dokumentalne.
„Ida” Pawła Pawlikowskiego ostatnio wygrywała na niemal każdym festiwalu, idąc po Oscara jak burza. Miała silnego konkretna, rosyjskiego „Lewiatana”, w którym wyraźnie zaznaczona jest krytyka Putina. W Polsce przez wielu nielubiana, gdyż ukazuje antysemityzm Polaków, za granicą wzbudzająca zachwyt, dzięki kameralności, ujęciom i aktorstwie. To subtelna opowieść rozgrywająca się w latach 60. o młodej dziewczynie, sierocie wychowywanej w zakonie, która przed złożeniem ślubów odwiedza ciotkę Wandę (stalinowską sędzinę), z którą wyrusza w podróż, by odkryć tragiczne dzieje rodziny oraz prawdę o samej sobie. Oscar dla „Idy” to promocja polskiego kina i jak stwierdził słynny aktor Liam Neeson piękny film, który muszą obejrzeć wszyscy kochający niszowe, niezwykle sfotografowane produkcje.
Na koniec warto nadmienić, że odbierający statuetkę reżyser Paweł Pawlikowski (mieszkający na stałe w Wielkiej Brytanii) przez wypowiedziane, źle zrozumiane słowa został znienawidzony przez niektórych Polaków. Co takiego powiedział? Nic strasznego. Po prostu podziękował ekipie, z którą współpracował, żartując, że pewnie są już pijani (ze szczęścia). Przywołanie narodowej wady na wizji przed milionami, a nawet miliardem ludzi przed telewizorami, oj nieładnie proszę pana…
Oto pełna lista laureatów:
Najlepszy film: "Birdman" - Alejandro G. Iñárritu, John Lesher i James W. Skotchdopole
Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Eddie Redmayne - "Teoria wszystkiego"
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Julianne Moore - "Still Alice"
Najlepszy aktor drugoplanowy: J.K Simmons - "Whiplash"
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Patricia Arquette - "Boyhood"
Najlepszy reżyser: Alejandro G. Iñárritu - "Birdman"
Najlepszy film nieanglojęzyczny: "Ida"
Najlepszy scenariusz oryginalny: Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Jr. i Armando Bo - "Birdman"
Najlepszy scenariusz adaptowany: Graham Moore - "Gra tajemnic"
Najlepszy film animowany: "Wielka szóstka" - Don Hall, Chris Williams i Roy Conli
Najlepsze kostiumy: "Grand Budapest Hotel" - Milena Canonero
Najlepsza charakteryzacja: "Grand Budapest Hotel" - Frances Hannon i Mark Coulier
Najlepsze zdjęcia: Emmanuel Lubezki - "Birdman"
Najlepszy montaż: "Whiplash" - Tom Cross
Najlepsza oryginalna piosenka: "Glory" - z filmu "Selma"
Najlepsza muzyka: "Grand Budapest Hotel" - Alexandre Desplat
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy: "Rozmowa" - Mat Kirkby i James Lucas
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: "Crisis Hotline: Veterans Press 1" - Ellen Goosenberg Kent i Dana Perry,
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: "CitizenFour" - Laura Poitras, Mathilde Bonnefoy i Dirk Wilutzky,
Najlepszy dźwięk: "Whiplash" - Ben Wilkins, Thomas Curley i Craig Mann
Najlepszy montaż dźwięku: "Snajper" - Alan Robert Murray i Bub Asman
Najlepsze efekty specjalne: "Interstellar" - Paul Franklin, Andrew Lockley, Ian Hunter i Scott Fisher
Najlepsza scenografia: "Grand Budapest Hotel" - Adam Stockhausen, Anna Pinnock
Najlepszy animowany film krótkometrażowy: "Feast" - Patrick Osborne i Kristina Reed
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję
Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:
Galeria zdjęć - Oscary 2015: Triumf "Idy"!
Więcej artykułów od autora pj
Polecamy podobne artykuły
Teraz czytane artykuły
Nowości
Artykuły z tej samej kategorii
Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.
© 2024 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.275