O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

"Duma i uprzedzenie, i zombie" – Życie to najzdradliwsze i najbardziej zabójcze ostrze - Recenzje filmów

„Duma, uprzedzenie, i zombie” to jeden z nielicznych filmów, których tytuł doskonale opisuje zawartość prezentowanej widzom przez twórców produkcji. Tak więc mamy tutaj zarozumiałego i aroganckiego pana Darcy’ego, darzącą go szczerą niechęcią Elizabeth Bennet oraz całą hordę wygłodniałych żywych trupów pomiędzy nimi, stanowiącą symbol wiszącej nad Anglią nieuchronnej zagłady. Brzmi niedorzecznie? Może odrobinę, ale musicie przyznać, że to śmiałe przedsięwzięcie z dużym potencjałem.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
bartoszkeprowski (3523 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin: 8 704
Czas czytania: 10 243 min.
Kategoria: Recenzje filmów
Dodano: 3425 dni temu [2016-03-30]

Jesteście ciekawi, czy z tego pozornie absurdalnego gatunkowego misz-maszu mogło wyjść coś dobrego? Sprawdźcie zatem, jak mocno tytułowe zombie narozrabiały w znanej większości historii miłosnej pana Darcy’ego i jednej z pięciu sióstr Bennet.

 

Nowy film, znanego przede wszystkim z młodzieżowych obrazów z elementami fantastyki Burra Steersa, to ekranizacja książki autorstwa Setha Grahame-Smitha wzbudzającej skrajnie mieszane uczucia, będącej twórczą i niezwykle pomysłową przeróbką klasycznej powieści Jane Austen. Historia zatem powinna być powszechnie znana, lecz dla niezaznajomionych z tematem, drobne przypomnienie.

 

Rzecz dzieje się w dziewiętnastowiecznej Anglii, która została opanowana przez hordy wygłodniałych zombie. Mimo że w państwie podjęto odpowiednie kroki w celu ochrony obywateli, to ryki powstających z grobów zmarłych nie pozwalają nikomu zaznać spokoju, a postępująca plaga niejednokrotnie daje o sobie znać nawet w najpilniej strzeżonych dworach. W takich nieprzyjaznych czasach przyszło żyć Elizabeth Bennet i jej czterem siostrom, które starają się wieść w miarę normalnie życie (przeszkolenie w sztukach walki i posługiwaniu się zarówno bronią białą, jak i palną to czysta formalność) i zapewnić sobie dostatnią przyszłość wychodząc za mąż.

 

Historia to jedna z największych zalet omawianego filmu. Mimo że fabuła wydaje się początkowo niezwykle banalna i prosta – przedstawiona bowiem opowieść jest niemalże jednotorowa, ponieważ skupia się całkowicie na romansie pana Bingley’a i Jane Bennet – to w miarę rozwoju akcji zyskuje barw. Dochodzą zatem zupełnie nowe wątki, dzięki czemu fabuła staje się znacznie bardziej rozbudowana, skomplikowana i zawiła, a co za tym idzie, zdecydowanie ciekawsza, zaskakująca, a także momentami nieprzewidywalna. Tak więc całość oparta jest na perypetiach rodziny Bennet i ich miłosnych rozterkach oraz podbojach, które rozgrywają się na tle postępującej apokalipsy zombie wymieszanej z wątkami religijnymi, oraz zostały wzbogacone konfliktem pana Darcy’ego z pewną osobą. Burr Steers z ogromnym wyczuciem prowadzi przedstawianą przez niego opowieść, dzięki czemu trudno narzekać podczas seansu na jakąkolwiek nudę, mimo iż w połowie projekcji obraz zauważalnie wytraca tempo narzucone przez początek. Szczęśliwie reżyser to drobne niedociągnięcie nadrabia widowiskowym zakończeniem. Kinomani dostają zatem w ręce spójną oraz przyzwoicie rozbudowaną historię z jednym dużym, lecz przewidywalnym twistem końcowym. Można jedynie ponarzekać na fakt, że twórcy zbyt szybko wykładają niemal wszystkie karty na stół, wyjaśniając uplecioną przez nich intrygę mniej więcej w połowie filmu. Szczęśliwie zachowują w rękawie jednego asa na rzeczone powyżej zakończenie, które, mimo iż jest przewrotne, to w gruncie rzeczy mało zaskakujące.

 

Produkcja stanowi zręczne połączenie klasycznego love story z obrazem grozy, do którego przemycono duże pokłady ironii, sarkazmu oraz humoru sytuacyjnego, dzięki czemu nabiera ona groteskowego posmaku. Trzeba przyznać, że ta niecodzienna gatunkowa hybryda stwarza niezwykle pozytywne wrażenie już od pierwszych minut seansu. Reżyser zaczyna swoje widowisko z przytupem, zestawiając ze sobą tragizm z komedią, co niewątpliwie zaskakuje i skutecznie przyciąga uwagę. Mimo że czasem twórcy niebezpiecznie balansują na granicy kiczu, to doskonale zdają sobie sprawę z tego, co robią, odpowiednio dawkując mieszane ze sobą gatunki. Warto tutaj zaznaczyć, iż humor przedstawiony w obrazie stoi na wysokim poziomie oraz opiera się na wspomnianym powyżej komizmie sytuacyjnym, a także przemyślanych i inteligentnych dialogach. Nie brakuje również odrobiny krwi, lecz brutalność jest zasadniczo umowna – w produkcji pojawia się kilka dość mocnych scen, jednak w zestawieniu z konkurencją nie wyróżniają się niczym szczególnym. Rezultatem powyższego jest szczerze zabawna, lekkostrawna i przyjemna w odbiorze produkcja, po którą z pewnością warto sięgnąć w wolnej chwili.

 

Świat przedstawiony jest zarówno zaletą, jak i wadą obrazu. Rzeczywistość wykreowana przez twórców naprawdę potrafi ująć swoją pomysłowością, mimo iż została ona zbudowana na wątłych filarach. Jednakże brakuje jej ostatecznego szlifu i oczekiwanego ze zwiastunów rozmachu. Tak naprawdę można nawet zaryzykować stwierdzenie, iż stanowi ona tylko tło, mało znaczący dodatek, który aż prosił się o nieco lepsze i sprawniejsze wykorzystanie. Rzeczywistość zostaje zarysowana przez scenarzystów za pomocą kukiełkowego przedstawienia, po czym zostaje już zupełnie zapomniana. Wielka szkoda, ponieważ twórcy mogli się pokusić o przedstawienie przeszłości niektórych bohaterów lub co ważniejszych wydarzeń w postaci retrospekcji – z pewnością rozbudowałoby to zaprezentowany przez nich świat. Kolejnym mankamentem „Dumy i uprzedzenia, i zombie” są jedynie poprawne efekty specjalne. W dobie dzisiejszej technologii film rozczarowuje od strony wizualnej. O ile muzyka oraz scenografia (spowite w gęstej mgle lasy, pogrążone w mroku rozległe pola, ledwo oświetlone lochy czy przestronne bankietowe sale maniące swym pięknem) idealnie pasują do dziejących się na ekranie wydarzeń, przyczyniając się do budowy niecodziennego i specyficznego klimatu oraz atmosfery dzieła, o tyle sam wygląd zombie wydaje się sztuczny i mało przekonujący. Liczyłem zdecydowanie na coś więcej. Z kolei pochwalić należy twórców za sekwencje akcji. Pojedynki z wykorzystaniem broni białej cieszą oko dynamiką i sprawnym montażem, lecz jest jeden, dość poważny szkopuł – ich znikoma ilość. Za to należy się twórcom zdecydowana nagana, ponieważ produkcja jest zwyczajnie przegadana.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:






Galeria zdjęć - "Duma i uprzedzenie, i zombie" – Życie to najzdradliwsze i najbardziej zabójcze ostrze

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.303

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję