O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

"Until Dawn" – W schronisku nikt nie usłyszy Twojego krzyku - Recenzje gier

Slasher to swoista pochodna horroru filmowego. W zasadzie to jego uproszczona forma, stawiająca na eskalację jego najprymitywniejszych części składowych, tj. krwi, wnętrzności, kurczącej się w postępie geometrycznym liczby bohaterów czy ekspozycji lokacji, będącej punktem odniesienia dla fabuły.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
GieHa (3466 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
5 915
Czas czytania:
6 844 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
GieHa (3466 pkt)
Dodano:
3467 dni temu

Data dodania:
2015-11-19 10:21:24

Zrodził się w łonie intrygującego artyzmu („Psychoza”), dorastał wraz z poruszającą wyobraźnię estetyką („Koszmar z Ulicy Wiązów”), a potem wykształcił się w specjalizacji „ataku na fobie wyselekcjonowanej grupy wiekowej” („Krzyk”). Mimo to musiał pogodzić się z faktem, że jego lata świetności dobiegły końca i od teraz będzie musiał stać się wyrobnikiem w korporacji „Jucha, Flaki & Szmal”.

 

Po 1996 roku ten prosty (nie: „prostacki”) pomysł na kino, który dawał jednak szansę na rozwinięcie mniej lub bardziej odważnym innowacjom, przeistoczył się w maszynkę do doraźnego zarabiania pieniędzy – prostującą przy tym siłą każdy zwój mózgowy widza. Jednak wraz z rozwojem technologicznym sprzętu komputerowego, a co za tym idzie – również gier, slasher (jak również inne podgatunki filmowe wrzucone przez X Muzę w nurt typowości) dostał szansę odrodzenia. Jako pierwsze wykorzystało ją brytyjskie studio Supermassive Games i ich pierwszy głośny tytuł – „Until Dawn”.

 

Powyższy PS4 exclusive opowiada o grupie młodzieży. Imprezuje ona w schronisku należącym do rodziców trójki z bohaterów. Paru „zmelanżowanych” nastolatków amerykańskich, jak to bywa w zwyczaju, okrutnie zażartowało (czyt. wystawiło na pośmiewisko okularnicę zakochaną w znajomym „macho”) z koleżanki, która najmniej pasowała do „paczki”. Ta oczywiście wybiega – ze łzami w oczach i nienawiścią do świata – z przytulnej posiadłości w ciemny las i ujemną temperaturę. Jej siostra dowiadując się, co się stało, wyrusza na poszukiwania (wspominając przedtem znajomym, co sądzi o ich zachowaniu). Reszta naszej chwackiej drużyny to (jak zauważyłem wcześniej) typowa „nieczuła, snobistyczna i szydercza amerykańska młodzież”, więc właściwie bez mrugnięcia okiem pozwala dwóm siostrom pałętać się samym po nocy, w głuszy podczas śnieżycy. Jak się potem okazuje, po dziewczynach ginie wszelki ślad. W rok po traumatycznych wydarzeniach ta sama grupa postanawia zorganizować wspólną imprezę, mającą na celu dodanie otuchy Joshowi, który nadal przeżywa stratę rodzeństwa. W tym samym przeklętym miejscu...  


Tutaj zaczyna się faktyczna fabuła. Uspokoję tylko wszystkich, którzy już starają się uciec przed „plaszczakiem” banału: fabuła „Until Dawn” (a na pewno jej większość) jest fundamentem sukcesu gry. Oczywiście, ma rdzeń kina grozy „kategorii B”, ale twórcy obudowują go mrocznym i nieprzeniknionym klimatem tuzów gatunku. Wnikliwi adoratorzy wszelkiej istoty horroru przejadą się piekielnym rollercoasterem po pandemonium sław. Będziemy niejednokrotnie czuli osaczenie rodem z „Dead Space”, przytłoczenie grozą z pierwszych „Residentów”, ujrzymy trochę krwawej perwersji „Saw”, pokrętności „The Evil Within” czy nawet momenty narracji à la „Lśnienie” Kubricka. Powyższa (ok. dziesięciogodzinna) „przejażdżka” podzielona jest na rozdziały, te z kolei są wieńczone sesjami z przenikliwym psychoanalitykiem, które na pierwszy rzut oka wydają się być oderwanymi od formalnie przedstawionej rzeczywistości – tyle najwięcej mogłem o nich powiedzieć by nie „spoilerować” tej sekcji. 
 

Mechanika rozgrywki, na którą boom zapoczątkował świetny „Heavy Rain”, to „interaktywny film” wymagający od gracza determinowania drogi fabularnej za pomocą systemu QTE (Quick Time Events). Oznacza to, że każdy wybór, do którego dokonania zostaniemy zobligowani, będzie miał konsekwencje dla losów bohaterów i finału opowieści, a system „Efektu Motyla” pozwala naturalnie ukończyć grę na wiele sposobów. Część tej konwencji w „Until Dawn” została rozwinięta. Mamy wpływ na dzieje większej ilości postaci, QTE są trochę bardziej widowiskowe (nie: „wymagające”) i dodano wybory dialogowe wpływające na specjalne wskaźniki relacji między poszczególnymi osobami, jak również na personalną charakterystykę każdej postaci. Wszystkie te czynniki udanie zatopiono w gęstej jak smoła, naszpikowanej licznymi jumpscare'ami atmosferze, z której co rusz wyłania się mozaika interpretacji, niedomówień i „najzwyklejszego” strachu. Sam złapałem się w pewnej chwili na tym, że miałem ochotę krzyknąć, podobnie jak jedna z bohaterek: „Mam już dość! Nie chcę dalej zagłębiać się w ten cholerny koszmar, ok!?”. W miarę możliwości poprawiono eksplorację. Tu i ówdzie porozrzucane są kawałki totemów, pozwalające ujrzeć i zinterpretować skrawki przyszłych wydarzeń. Możemy także wyszukiwać przedmioty prowadzące nas przez trzy różne wątki poboczne, będące jednocześnie próbą poszerzenia spectrum odbioru przedstawianej nam historii. Nie ma co liczyć na niebagatelne, pozaliniowe eskapady – po prostu czasem mamy możliwość zejścia z wytyczonej przez fabułę ścieżki, by w niedalekiej lokacji zdobyć jakąś „znajdźkę”. Niby to niewiele, jednak w sytuacji, gdy każdy krok zdaje się być balansowaniem nad krawędzią szaleństwa można darować ten minimalizm. 

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Until Dawn" – W schronisku nikt nie usłyszy Twojego krzyku

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

Więcej artykułów od autora GieHa

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 249 dni temu

liczba odwiedzin: 1144

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 260 dni temu

liczba odwiedzin: 1277

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 685 dni temu

liczba odwiedzin: 1872

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 817 dni temu

liczba odwiedzin: 2881

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 872 dni temu

liczba odwiedzin: 1202

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 1154 dni temu

liczba odwiedzin: 1219

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 1255 dni temu

liczba odwiedzin: 1972

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 1323 dni temu

liczba odwiedzin: 1823

Polecamy podobne artykuły

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 2762 dni temu

liczba odwiedzin: 3734

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3202 dni temu

liczba odwiedzin: 5773

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 4334 dni temu

liczba odwiedzin: 4489

autor:Surgeon(725 pkt)

utworzony: 3040 dni temu

liczba odwiedzin: 4546

autor:bartoszkeprowski(3454 pkt)

utworzony: 3028 dni temu

liczba odwiedzin: 3343

autor:aragorn136(24661 pkt)

utworzony: 2402 dni temu

liczba odwiedzin: 3202

autor:pj(16284 pkt)

utworzony: 4458 dni temu

liczba odwiedzin: 16640

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2817 dni temu

liczba odwiedzin: 2809

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2548 dni temu

liczba odwiedzin: 2599

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 3027 dni temu

liczba odwiedzin: 3806

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 2281 dni temu

liczba odwiedzin: 3568

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 1868 dni temu

liczba odwiedzin: 3878

autor:aragorn136(24661 pkt)

utworzony: 1867 dni temu

liczba odwiedzin: 2809

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2038 dni temu

liczba odwiedzin: 1918

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2002 dni temu

liczba odwiedzin: 2223

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2123 dni temu

liczba odwiedzin: 3076

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 1533 dni temu

liczba odwiedzin: 2539

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3733 dni temu

liczba odwiedzin: 7939

autor:aragorn136(24661 pkt)

utworzony: 2823 dni temu

liczba odwiedzin: 3878

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2409 dni temu

liczba odwiedzin: 2294

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2367 dni temu

liczba odwiedzin: 2037

autor:aragorn136(24661 pkt)

utworzony: 2030 dni temu

liczba odwiedzin: 2703

Teraz czytane artykuły

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 4715 dni temu

liczba odwiedzin: 5135

autor:aragorn136(24661 pkt)

utworzony: 2089 dni temu

liczba odwiedzin: 5201

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 1445 dni temu

liczba odwiedzin: 1964

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 3467 dni temu

liczba odwiedzin: 5915

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 1831 dni temu

liczba odwiedzin: 5218

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 598 dni temu

liczba odwiedzin: 595

Nowości

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 1 dni temu

liczba odwiedzin: 51

autor:eliart(701 pkt)

utworzony: 12 dni temu

liczba odwiedzin: 108

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 2 dni temu

liczba odwiedzin: 109

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 7 dni temu

liczba odwiedzin: 97

autor:admin(51302 pkt)

utworzony: 8 dni temu

liczba odwiedzin: 134

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 817 dni temu

liczba odwiedzin: 2881

autor:aragorn136(24661 pkt)

utworzony: 88 dni temu

liczba odwiedzin: 386

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 1585 dni temu

liczba odwiedzin: 5385

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 685 dni temu

liczba odwiedzin: 1872

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 249 dni temu

liczba odwiedzin: 1144

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1732 dni temu

liczba odwiedzin: 5975

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 872 dni temu

liczba odwiedzin: 1202

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 4247 dni temu

liczba odwiedzin: 7972

autor:GieHa(3466 pkt)

utworzony: 1687 dni temu

liczba odwiedzin: 10392

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.371

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję