O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

"Returnal" - Promień księżycowego światła w otwartym oku pustki - Recenzje gier

Temat roguelike’ów w branży gamingowej to ciekawa rzecz. Ten dość surowo skodyfikowany gatunek w trakcie trwania swojej kilkudziesięcioletniej historii otrzymał sporo odgałęzień, dzięki czemu dziś bawić się możemy klasycznym sandboxem o pixelartowym wyglądzie jak „Noita” lub w brawurowy sposób przebijać się przez niemniej brawurowo zaprojektowane lochy z „Hadesem”. Dobrych pozycji jest zaprawdę cała masa i nawet ja, nie będąc jakimś wielkim zapaleńcem „rogalikowym”, przy kilku tytułach miło spędziłem czas. Ach, gdyby tylko ktoś do tego zbioru umiejętnie dopisał horror psychologiczny i science-fiction…

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
GieHa (3490 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
1 258
Czas czytania:
1 929 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
GieHa (3490 pkt)
Dodano:
299 dni temu

Data dodania:
2024-09-10 14:19:49

Tak, zdaję sobie sprawę, że „Returnal” swoją premierę w praktyce miał (jako exclusive PS5) w 2021 roku, wszak dopiero rok temu gracze otrzymali możliwość ogrania tej produkcji na PC, a ponieważ od kilku ładnych lat należę do grona pecetowców, to czekałem właśnie na tę wersję – przez różne względy nie było mi dane przybliżyć wam wcześniej tego tytułu, ale nic straconego, bo po pierwsze: zawsze warto porozmawiać o wartościowych rzeczach, a po drugie: z pewnością wielu z was mogło na swojej drodze gracza pominąć tę grę.

 

Screen z gry "Returnal" (źródło: rozgrywka własna)

 

Powyższa niedostatnia popularność i sprzedaż „Returnal” jest tautologicznym przykładem problemów w promocji całego gatunku – swoje jestestwo okupuje niestety dość wysokim progiem wejścia dla „casualowego” odbiorcy, a przez to zniechęca do siebie niekończącymi się respawnami w punkcie wyjścia po odniesionej porażce i utratą ekwipunku zdobytego w poprzednim progresie. Przepada również doświadczenie... Ale formalne – nie empiryczne. Właśnie w tym tkwi istota wyjątkowości formuły roguelike: zarówno gracz, jak i sterowana przez niego postać uczą się za pomocą swoich rzadszych sukcesów i liczniejszych upadków wszystkiego o historii i mechanice otaczającego ich na ten czas świata, a wyzwaniem możemy nazwać już samo zadecydowanie o podjęciu rękawicy. Żeby było zabawniej, „Returnal” tę formułę podniósł do sześcianu (badumtss!).

 

Screen z gry "Returnal" (źródło: rozgrywka własna)

 

Specjalistą w temacie nie jestem, ale nie spotkałem wcześniej „rogalika” tak wprawnie wypieczonego w formie AAA i szczodrze zatopionego w gęstej polewie audiowizualnej. Przecież gdyby tak pobieżnie gdzieś w internecie przeczytać opis gry i przeglądnąć kilka fotek, to byłoby można śmiało przypuszczać, że oto nadciągnął kolejny wysokobudżetowy blockbuster z iście scenopisarską fabułą. Każde miejsce na tajemniczej planecie Atropos (gr. Átropos, w mitologii greckiej bogini wyznaczająca kres życia każdego człowieka i jedna z Mojr) jest wykonane z epickim rozmachem, w którym idealnie (trzymając się pewnej skali) zaimplementowano twórczość Zdzisława Beksińskiego wznoszącą klimat gry na zupełnie inny poziom. Przedzierając się, niejako w tempie wwiercającej się w uszy niepokojąco nęcącej muzyki, przez coraz to nowe połacie terenów i przytłoczeni złowieszczym całunem fatalizmu zapadłym na każdej budowli czy maszynerii zadajemy sobie pytanie: czemu zamieszkująca ten świat cywilizacja została zepchnięta nad krawędź zagłady i co też mogło do tego doprowadzić? To jest swoiste „poznawcze sprzężenie zwrotne” (wybaczcie moje słowotwórstwo), którego najjaśniejszym przykładem jest filmowy klasyk science-fiction „Obcy: Ósmy Pasażer Nostromo”. Pokrótce, tam załoga rzeczonego statku górniczego również natrafia na pozostałość wysokorozwiniętej, nieznanej cywilizacji i to samo w sobie mogło być przecież materiałem na niezgorszy film. Ale Ridley Scott (zanim stał się niszczycielem swoich światów) postanowił wciągnąć widza głębiej, wrzucając do odnalezionej konstrukcji kilka tuzinów jaj (nie były czekoladowe, ale miały w sobie niespodzianki) – w ten oto sposób, przy pomocy X muzy przedstawiono nam lovecraftowską grozę, czającą się w najmroczniejszych zakątkach Wszechświata.

 

Twórcy „Returnal” proponują nam podobny model storytellingu, oczywiście budowany przy pomocy zgoła odmiennych środków. Nasza fascynacja instrumentarium należącym do nadrzędnych rozumnych ma nie tylko charakter epifanijny, ale też praktyczny, bo po uprzednim przebadaniu przy pomocy skanera konkretnych instalacji i ocenie ryzyka możemy skorzystać z dobrodziejstw naszych gospodarzy – na początku, podobnie jak kierowana przez nas zwiadowczyni Selene (gr. Selḗnē – Księżyc) Vassos, będziemy czuć się skołowani niedookreślonymi właściwościami napotykanych urządzeń, jednakże z biegiem zgonów czasu przyjdzie nam je poznać na tyle dobrze, by bez mrugnięcia okiem korzystać z ich pomocy podczas danego rozdania. Niestety z tym całym miejscem jest ewidentnie coś nie tak, a zatem spaczenie może dotknąć również wszelakiego ustrojstwa – korzystanie z takowego niesie ze sobą ryzyko (od umiarkowanego po bardzo wysokie) uszkodzenia naszego kombinezonu, które na dłuższą metę może okazać się uciążliwe. Wciąż warto pamiętać, że skutki uboczne można zwyczajnie wrzucić sobie w koszta, albowiem sprytne wykoncypowanie swojej indywidualnej taktyki militarnej/logistycznej dla konkretnego przejścia może niwelować przykre zrządzenia losu. Poza tym istnieje możliwość usunięcia w magiczny sposób uszkodzeń, gdy wykona się przypisane do nich wyzwanie, albo odnajdzie wyspecjalizowany w tym celu przedmiot zużywalny, tak więc droga do pokonania tego typu problemów jest dość szeroka.

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Returnal" - Promień księżycowego światła w otwartym oku pustki

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

Więcej artykułów od autora GieHa

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 5 dni temu

liczba odwiedzin: 139

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 310 dni temu

liczba odwiedzin: 1354

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 735 dni temu

liczba odwiedzin: 1927

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 867 dni temu

liczba odwiedzin: 2942

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 922 dni temu

liczba odwiedzin: 1247

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 1204 dni temu

liczba odwiedzin: 1250

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 1305 dni temu

liczba odwiedzin: 2027

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 1373 dni temu

liczba odwiedzin: 1855

Polecamy podobne artykuły

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 922 dni temu

liczba odwiedzin: 1247

Teraz czytane artykuły

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 299 dni temu

liczba odwiedzin: 1258

autor:lukasz_kulak(2047 pkt)

utworzony: 3815 dni temu

liczba odwiedzin: 25093

autor:Ponton(525 pkt)

utworzony: 1145 dni temu

liczba odwiedzin: 1498

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4023 dni temu

liczba odwiedzin: 16116

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 2896 dni temu

liczba odwiedzin: 3010

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 2425 dni temu

liczba odwiedzin: 7189

autor:pj(16442 pkt)

utworzony: 485 dni temu

liczba odwiedzin: 910

autor:lukasz_kulak(2047 pkt)

utworzony: 3637 dni temu

liczba odwiedzin: 6586

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 867 dni temu

liczba odwiedzin: 2942

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 1635 dni temu

liczba odwiedzin: 5441

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 5 dni temu

liczba odwiedzin: 139

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 735 dni temu

liczba odwiedzin: 1927

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1782 dni temu

liczba odwiedzin: 6086

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 922 dni temu

liczba odwiedzin: 1247

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 4297 dni temu

liczba odwiedzin: 8020

autor:GieHa(3490 pkt)

utworzony: 1737 dni temu

liczba odwiedzin: 10462

autor:aragorn136(24951 pkt)

utworzony: 138 dni temu

liczba odwiedzin: 454

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.307

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję