O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
pottero (558 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
5 105
Czas czytania:
5 475 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
pottero (558 pkt)
Dodano:
2964 dni temu

Data dodania:
2016-10-13 08:53:02

Podobnie jak poprzednie części, „Mafia III” stawia jednak przede wszystkim na fabułę. Po każdej misji fabularnej prezentowany jest jakiś przerywnik filmowy w formie wywiadu z osobami, które brały udział w wydarzeniach bądź śledczych prowadzących sprawę Lincolna, który rzuca więcej światła na wydarzenia albo postaci. Jeżeli zawalimy misję, przed wczytaniem stanu gry przedstawiony zostanie filmik, w którym wyjaśnione zostaje, że Lincoln zginął, bo nie udało mu się zrobić tego czy tamtego. Tak naprawdę jedynym sensownym powodem wykonywania zadań pobocznych jest możliwość lepszego zagłębienia się w świat przedstawiony, bo zleceniodawcy opowiadają o sobie, czyniąc fabułę nieco głębszą. A chociaż nie należy ona do najoryginalniejszych, to mimo wszystko potrafi zainteresować, zmuszając do tego, żeby po raz ósmy zrobić niemalże to samo. Jest to też pierwsza odsłona serii, która nie jest całkowicie liniowa – poza decydowaniem o tym, czy zabijemy capo czy go zwerbujemy oraz, w kilku przypadkach, możliwością obrania ścieżki, którą chcemy podążyć podczas wykonywania zadania, ważne jest również to, jak przydzielamy dzielnice. Jeżeli któryś z naszych podkomendnych zostanie zignorowany zbyt wiele razy, zdradzi Lincolna, który będzie musiał go zabić. Otrzymujemy również trzy różne zakończenia, chociaż wpływu nie mają na nie nasze decyzje – wybieramy je na samym końcu.Co więcej, scenariusz zręcznie wykorzystuje realia lat 60. – wojnę w Wietnamie, zimną wojnę, ruch hippisowski czy walkę z rasizmem – co pozwoliło na stworzenie interesującego świata, który chłonie się z wypiekami na twarzy. Ale także tło jest tutaj żywe: na ulicy usłyszymy o tym, jak mijani przechodnie w 1963 roku stali w tłumie pod Mauzoleum Lincolna, kiedy Marin Luther King wypowiadał słynne słowa „I have a dream” albo ekscytują się „Star Trekiem”, rozprawiają o zabójstwie Kinga i Kennedy’ego, o Woodstocku, Elvisie, wolnej miłości czy rodzącym się ruchu LGBT, a w radiu usłyszymy doniesienia o wydarzeniach Maja ’68 we Francji czy o trzęsieniu ziemi na Filipinach. Autorzy postarali się, żeby postaci, które napotkamy na swojej drodze, były ciekawe i miały chociaż minimalnie nakreślone tło fabularne oraz o to, żeby cały wykreowany przez nich świat był żywy i przekonujący. Ot, w saunie natkniemy się na przykład na dwójkę kopulujących ze sobą mężczyzn, którym ktoś robi zdjęcia w celu szantażowania ich, a Lincoln, ze względu na kolor skóry, nie jest widziany w niektórych sklepach czy restauracjach. Takie drobne smaczki sprawiają, że łatwiej jest zatopić się w stworzonym przez Hangar 13 świecie. Twórcy nie uniknęli jednak pewnych wpadek.

 

W klimat lat 60. świetnie wprowadza również fenomenalna ścieżka dźwiękowa, zawierająca wiele wybitnych utworów z tamtego okresu. Już samo menu, w którym przygrywa „All Along the Watchtower” Jimmiego Hendriksa, sprawia, że nie chce się go opuścić, ale to tylko wierzchołek góry lodowej. W grze usłyszymy chociażby The Rolling Stones, Jamesa Browna, The Animals, Johnny’ego Casha, Bobby Fuller Four, Elvisa Presleya, Roya Orbisona, Creedence Clearwater Revival, Steppenwolf, Little Richarda czy Lightnin’ Hopkins. Być może części czytelników niektóre z tych nazw nic nie mówią, ale bez wątpienia dobrze znacie ich utwory – niegłupim rozwiązaniem byłoby przechodzenie gry z przygotowanym TrackID, bo zapewne najdzie Was ochota, żeby poznać część tytułów piosenek, które usłyszycie. Osobiście żałuję jedynie, że w grze nie znalazł się żaden utwór The Beatles – brak chociażby „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” odbieram jako afront, ale soundtrack z Mafii III i tak może konkurować o miano najlepszego w historii z tym przygotowanym na potrzeby Grand Theft Auto: Vice City. Odrobinę z rytmu wybija to, że zdarzają się sytuacje, kiedy np. w jadłodajni usłyszymy „The House of the Rising Sun” i wsiadamy do auta, żeby słuchać dalej, ale żadna radiostacja nie gra tego utworu. Niekiedy szwankuje również skrypt odpowiedzialny za odtwarzanie utworów – raczej nie powinna mieć miejsca sytuacja, kiedy w radiu słyszymy „Bad Moon Rising”, „Born to Be Wild”, a potem znów „Bad Moon Rising”. Udźwiękowienie można uzupełnić o niezłe reklamy w radiu oraz głosy pierwszoplanowe, jednak odgłosy mięsa armatniego, przede wszystkim Haitańczyków, często są po prostu beznadziejne.

 

Z fenomenalną muzyką w parze idzie przyzwoita oprawa graficzna. Nie oszukujmy się: „Mafia III” nie jest szczytowym osiągnięciem, jeżeli idzie o grafikę, ale jednego nie można jej odmówić: Nowe Bordeaux jest cholernie klimatyczne. Twórcy postarali się, żeby miasto było zróżnicowane, toteż łączy w sobie współczesność z pozostałościami stylu kolonialnego właściwego dla Nowego Orleanu, który był jego pierwowzorem. Poza bogatym centrum, przemierzać będziemy też dzielnice fabryczne, portową, biedoty oraz, jak to w Luizjanie, tereny bagienne. Zwłaszcza te ostatnie, pełne czyhających na nas aligatorów i drewnianych chałupek, spodobały mi się najbardziej, nadając „Mafii III” pewnego uroku i klimatu, jakim pochwalić może się niewiele innych gier. Tym niemniej twórcy przyłożyli się do tego, żeby każda dzielnica miała swój unikalny klimat, żebyśmy nie mieli wrażenia, że wszystko jest do siebie podobne. Dotyczy to również sensownego zapełnienia dzielnic – na przykład w Centrum i Dzielnicy Francuskiej znacznie częściej natkniemy się na patrole policji, których w Delrey Hallow (dzielnicy murzyńskiej), jest niewiele, a na bagnach nie ma ich w ogóle. W zależności od dzielnicy różnią się również spotykane w nich samochody z epoki, a chociaż wszystkie mają fikcyjne nazwy, bez problemu da się zauważyć pontiaca gto, chevroleta impalę i bel air, dodge’a chargera, plymoutha fury, forda mustanga czy lamborghini miurę.

 

Screen z gry „Mafia III” (źródło: youtube.com)

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Mafia III" – Propozycja co najwyżej do rozważenia

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

0 (0)

gracz
2961 dni temu

Przeszedłem pierwszą część gry MAFIA chyba z 3 albo 4 razy, na różnych poziomach trudności. Do II części nie miałem jeszcze okazji usiąść, ale z reklamy III części widać, że twórcy gry nie zrobili takich wielkich postępów. Nie wiem jak 3 część, ale widać z opisu, że też nie rewelacja. Gra ogólnie ma swój klimat, bo zawsze miała, ale może 4 część będzie technologicznie lepsza.
Dodaj opinię do tego komentarza

Więcej artykułów od autora pottero

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3579 dni temu

liczba odwiedzin: 19212

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2732 dni temu

liczba odwiedzin: 4356

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2821 dni temu

liczba odwiedzin: 5776

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2911 dni temu

liczba odwiedzin: 4465

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2924 dni temu

liczba odwiedzin: 6684

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2926 dni temu

liczba odwiedzin: 3820

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3022 dni temu

liczba odwiedzin: 4303

Polecamy podobne artykuły

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 2584 dni temu

liczba odwiedzin: 3034

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 3711 dni temu

liczba odwiedzin: 5612

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 2168 dni temu

liczba odwiedzin: 2476

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 1823 dni temu

liczba odwiedzin: 2762

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 1822 dni temu

liczba odwiedzin: 3052

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 1647 dni temu

liczba odwiedzin: 2400

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 1646 dni temu

liczba odwiedzin: 3572

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 1862 dni temu

liczba odwiedzin: 8454

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 2828 dni temu

liczba odwiedzin: 3738

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 1981 dni temu

liczba odwiedzin: 4432

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 3976 dni temu

liczba odwiedzin: 7205

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 4386 dni temu

liczba odwiedzin: 10152

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 3629 dni temu

liczba odwiedzin: 6834

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 2919 dni temu

liczba odwiedzin: 2239

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 2833 dni temu

liczba odwiedzin: 3120

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 1978 dni temu

liczba odwiedzin: 8821

Teraz czytane artykuły

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2964 dni temu

liczba odwiedzin: 5105

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3022 dni temu

liczba odwiedzin: 4303

autor:lukasz_kulak(2047 pkt)

utworzony: 3737 dni temu

liczba odwiedzin: 5791

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 454 dni temu

liczba odwiedzin: 1148

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 3887 dni temu

liczba odwiedzin: 8859

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 1345 dni temu

liczba odwiedzin: 1647

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 675 dni temu

liczba odwiedzin: 540

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 1804 dni temu

liczba odwiedzin: 5277

Nowości

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 5 dni temu

liczba odwiedzin: 66

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 7 dni temu

liczba odwiedzin: 84

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 9 dni temu

liczba odwiedzin: 77

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 642 dni temu

liczba odwiedzin: 2588

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1411 dni temu

liczba odwiedzin: 5154

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 510 dni temu

liczba odwiedzin: 1592

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 74 dni temu

liczba odwiedzin: 684

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1557 dni temu

liczba odwiedzin: 5618

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 698 dni temu

liczba odwiedzin: 1050

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1512 dni temu

liczba odwiedzin: 10072

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1838 dni temu

liczba odwiedzin: 3812

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2024 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.511

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję