O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

"Mafia III" – Propozycja co najwyżej do rozważenia - Recenzje gier

Któż z nas nie kocha opowieści gangsterskich, takich jak „Ojciec chrzestny”, „Chłopcy z ferajny” czy „Człowiek z blizną”? Kto nie marzył po ich obejrzeniu, żeby tak zostać szefem mafii i żyć jak pączek w maśle, mając pod sobą silnorękich będących na każde nasze zawołanie? Chociaż gier gangsterskich, które pozwoliłyby nam choć przez chwilę poczuć się jak członek mafii, powstało sporo, to jednak na ich tle właśnie „Mafia” wybija się poważnym podejściem do tematu i chyba właśnie za to seria ta pokochana została przez graczy.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
pottero (558 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
5 405
Czas czytania:
5 782 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
pottero (558 pkt)
Dodano:
3195 dni temu

Data dodania:
2016-10-13 08:53:02

Czy trzecia część gry ponownie rozbudzi w graczach marzenia o życiu poza prawem? No cóż, być może, ale raczej nie aż tak jak dwie poprzednie.

 

Hangar 13 i 2K cały zalążek fabuły przedstawili już w zwiastunach i innych materiałach promocyjnych, dlatego nie ma sensu zbytnio się tutaj powtarzać. Najkrócej mówiąc: wcielamy się w Lincolna Claya, Mulata i weterana wojny w Wietnamie, który po kilku latach na froncie wraca co rodzinnego Nowego Bordeaux, gdzie dowiaduje się, że jego przybrana rodzina jest winna pieniądze przestępczemu bossowi Salowi Marcanowi, dla którego pracuje. Lincoln zgadza się pomóc mafiosowi w zuchwałym napadzie na Bank Rezerw Federalnych, dzięki czemu jego rodzina ma spłacić dług, zostaje jednak zdradzony, a jego przyjaciele giną. Kierowany żądzą zemsty postanawia odpłacić pięknym za nadobne i zabić bossa, najpierw jednak kawałek po kawałku wydzierając mu kolejne dzielnice miasta. Z pomocą przychodzi Lincolnowi kilku zaufanych współpracowników, wśród których znajdziemy m.in. Vita Scalettę, również mającego zatargi z Marcanem, Irlandyczka Burke’a i Haitankę Cassandrę.

 

Screen z gry „Mafia III” 

 

Przypuszczam, że większość fanów serii, podobnie jak ja, dwie pierwsze „Mafie” ceni sobie za to, że były nastawione były przede wszystkim na historię, będąc czymś w rodzaju interaktywnego filmu gangsterskiego, w którym poruszaliśmy się po pseudosandboksowym świecie. Co prawda mogliśmy przemierzać Lost Heaven i Empire Bay, ale poza wykonywaniem liniowych misji głównych tak naprawdę mieliśmy tam niewiele do roboty. Tworząc „Mafię III” deweloperzy, wśród których znalazło się wielu członków dawnego 2K Czech, starali się sprawić, żeby gra była nieco bardziej sandboksowa, przy jednoczesnym zachowaniu nacisku na fabułę, ale niestety ta koncepcja trochę ich przerosła. Co prawda poza zadaniami głównymi możemy wykonywać również misje poboczne, a przy okazji kolekcjonować rozmaite znajdźki, ale całość cierpi niestety na syndrom pierwszego „Assassin’s Creed” czy ubiegłorocznego „Mad Maksa” – jest do bólu powtarzalna. Zbieranie znajdziek, takich jak numery „Playboya” czy płyty z muzyką, nie daje absolutnie nic, a jedynym wyjątkiem są części elektroniczne, dzięki którym można skonstruować urządzenia podsłuchowe nanoszące na mapę inne znajdźki i położenie wrogów. Są to jednak aktywności opcjonalne, więc może nie byłoby tak źle, gdyby tylko one były nijakie, ale niestety również sam trzon zabawy opiera się na powtarzalnych doświadczeniach. Z grubsza gra wygląda tak: znajdujemy kontakt w dzielnicy, żeby dowiedzieć się o interesach przestępczych prowadzonych na danym terenie przez wroga – prostytucji, porno, wymuszeniach, haraczach, narkotykach, alkoholu itd. Otrzymujemy informacje o działalnościach, którym musimy zaszkodzić, żeby wywabić odpowiedzialnych za nie capo, a następnie zabieramy się za wyrządzanie im strat finansowych – kiedy będą one wystarczająco duże, zmusza to capo do ujawnienia się – wtedy go zabijamy lub werbujemy. Po unieszkodliwieniu dwóch capo zabieramy się za porucznika zarządzającego dzielnicą, a kiedy z nim skończymy, teren przekazujemy któremuś ze swoich podkomendnych i ruszamy do kolejnej dzielnicy, żeby zrobić to samo. To, jak skutecznie zaszkodzimy interesom wroga, przekłada się na zyski z dzielnicy, a tym samym na dolę, którą odpalają nam nasi podkomendni. Jeżeli przed dobraniem się do wrogiego porucznika w stu procentach zaszkodzimy obu biznesom i przeciągniemy na naszą stronę odpowiedzialne za nie osoby, zyski będą większe. Te powiększać można jeszcze bardziej poprzez wykonywanie dla podkomendnych zadań dodatkowych, a wraz z większymi zyskami naszych ludzi zyskujemy dostęp do kolejnych umiejętności lub ulepszeń, takich jak np. dodatkowy pasek zdrowia, odwołanie policji, samochód na wezwanie itd. Problem polega na tym, że chociaż każda taka misja ma jakąś otoczkę fabularną, a twórcy starają się ją ubrać w inne piórka, nie udaje im się „przypudrować” faktu, że cały czas robimy to samo – zabij, przesłuchaj, zniszcz, zabierz, ścigaj… Do tego dodać należy również powtarzalność lokacji (capo i porucznika najczęściej dopadamy w tym samym budynku) oraz animacji, takich jak np. dzwonienie do sojuszników z prośbą o pomoc – zawsze wyglądają one identycznie, ale twórcy nie przewidzieli możliwości pominięcia żadnego filmiku, więc trzeba je oglądać kilkadziesiąt razy. A na koniec obejrzeć jeszcze kilkanaście minut napisów, których też nie da się wyłączyć.

 

Trzeba jednak oddać deweloperom, że w przypadku najważniejszych misji, czyli tych polegających na eliminowaniu poruczników, starali się o jako taką różnorodność. Jedna na przykład rozgrywa się w cholernie klimatycznej lokacji (zalany lunapark z domem strachów), inna polega na pościgu, a jeszcze inna na ochronie danego miejsca. W niektórych przypadkach dostajemy też możliwość obrania jednego z dwóch podejść – frontalnego ataku lub próby załatwienia sprawy po cichu. Nie zmienia to jednak faktu, że są to wyjątki od reguły, a po kilku godzinach całkowicie traci się chęci na wykonywanie zleceń dodatkowych i stuprocentowe szkodzenie biznesom, coraz częściej robiąc wyłącznie to, co potrzebne do popchnięcia fabuły naprzód. Ulepszenia nie są niezbędne do ukończenia gry, a pieniędzy – poza amunicją i przysługami – niespecjalnie jest na co wydawać, więc wykonując tylko kluczowe czynności, dość szybko zbierzemy sporą sumę, z którą nie mamy co zrobić.

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Mafia III" – Propozycja co najwyżej do rozważenia

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

0 (0)

gracz
3192 dni temu

Przeszedłem pierwszą część gry MAFIA chyba z 3 albo 4 razy, na różnych poziomach trudności. Do II części nie miałem jeszcze okazji usiąść, ale z reklamy III części widać, że twórcy gry nie zrobili takich wielkich postępów. Nie wiem jak 3 część, ale widać z opisu, że też nie rewelacja. Gra ogólnie ma swój klimat, bo zawsze miała, ale może 4 część będzie technologicznie lepsza.
Dodaj opinię do tego komentarza

Więcej artykułów od autora pottero

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3810 dni temu

liczba odwiedzin: 19810

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2963 dni temu

liczba odwiedzin: 4542

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3052 dni temu

liczba odwiedzin: 5932

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3142 dni temu

liczba odwiedzin: 4737

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3155 dni temu

liczba odwiedzin: 6991

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3157 dni temu

liczba odwiedzin: 4050

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3253 dni temu

liczba odwiedzin: 4581

Polecamy podobne artykuły

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 2815 dni temu

liczba odwiedzin: 3183

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 3942 dni temu

liczba odwiedzin: 5804

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 2399 dni temu

liczba odwiedzin: 2600

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 2054 dni temu

liczba odwiedzin: 2948

autor:admin(52257 pkt)

utworzony: 2053 dni temu

liczba odwiedzin: 3352

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 1878 dni temu

liczba odwiedzin: 2621

autor:pj(16465 pkt)

utworzony: 1877 dni temu

liczba odwiedzin: 3830

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 2093 dni temu

liczba odwiedzin: 8758

autor:pj(16465 pkt)

utworzony: 3059 dni temu

liczba odwiedzin: 3954

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 2212 dni temu

liczba odwiedzin: 4804

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 4207 dni temu

liczba odwiedzin: 7469

autor:pj(16465 pkt)

utworzony: 4617 dni temu

liczba odwiedzin: 10377

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 3861 dni temu

liczba odwiedzin: 7070

autor:admin(52257 pkt)

utworzony: 3150 dni temu

liczba odwiedzin: 2375

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 3064 dni temu

liczba odwiedzin: 3262

autor:pj(16465 pkt)

utworzony: 2209 dni temu

liczba odwiedzin: 9393

Teraz czytane artykuły

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3195 dni temu

liczba odwiedzin: 5405

autor:admin(52257 pkt)

utworzony: 655 dni temu

liczba odwiedzin: 703

autor:admin(52257 pkt)

utworzony: 2287 dni temu

liczba odwiedzin: 5413

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 2700 dni temu

liczba odwiedzin: 2925

autor:admin(52257 pkt)

utworzony: 4672 dni temu

liczba odwiedzin: 5492

autor:aragorn136(24997 pkt)

utworzony: 3929 dni temu

liczba odwiedzin: 3470

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3496 pkt)

utworzony: 873 dni temu

liczba odwiedzin: 2950

autor:GieHa(3496 pkt)

utworzony: 1642 dni temu

liczba odwiedzin: 5453

autor:GieHa(3496 pkt)

utworzony: 12 dni temu

liczba odwiedzin: 177

autor:GieHa(3496 pkt)

utworzony: 741 dni temu

liczba odwiedzin: 1941

autor:GieHa(3496 pkt)

utworzony: 305 dni temu

liczba odwiedzin: 1281

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1788 dni temu

liczba odwiedzin: 6097

autor:GieHa(3496 pkt)

utworzony: 929 dni temu

liczba odwiedzin: 1253

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 4304 dni temu

liczba odwiedzin: 8028

autor:GieHa(3496 pkt)

utworzony: 1743 dni temu

liczba odwiedzin: 10475

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.510

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję