O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

"Fallout 4" – Welcome to the new age, I’m radioactive - Recenzje gier

Powszechnie uważa się, że rok 2011 był jednym z najlepszych dla miłośników gier komputerowych, a to ze względu na wysyp znakomitych tytułów. Może się okazać, że i bieżący rok zostanie zapamiętany podobnie. W minionych miesiącach doczekaliśmy się premier wielu świetnych gier, w tym m.in. „Batmana: Arkham Knight”, „Wiedźmina: Dzikiego Gonu”, „Metal Gear Solid V: Phantom Pain”, „Rise of the Tomb Raider”, „Life is Strange” czy wreszcie „Fallout 4”, który jeszcze przed premierą typowany był jako kandydat do miana gry roku. Czy najnowsza produkcja Bethesdy ma szansę na ten tytuł? Serce fana serii mówi mi, że tak, ale zdrowy rozsądek podpowiada inaczej.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
pottero (558 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
5 912
Czas czytania:
6 396 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
pottero (558 pkt)
Dodano:
3411 dni temu

Data dodania:
2015-11-21 11:46:24

W „Falloutach” często powtarza się, że „wojna nigdy się nie zmienia”. Tak samo, jak wojna, nie zmieniają się założenia odnośnie serii. Gracz po raz kolejny animuje samotnego wędrowca, który przemierza postapokaliptyczne pustkowia, rozwiązując problemy różnych osób i grup, a jednocześnie dążąc do swojego celu. Pozwolę sobie całkowicie pominąć zarysowywanie fabuły w celu uniknięcia spojlerów. Dość powiedzieć, że akcja rozpoczyna się jeszcze przed wojną nuklearną, która doprowadziła świat do ruiny, tak więc przez kilkanaście minut prologu można zasmakować życia, które wcześniej w grach znane było tylko z opowieści i filmików, potem zaś wyruszyć na dobrze znane fanom serii pustkowia. Temat fabuły niech wyczerpie stwierdzenie, że na pewno nie jest to najlepiej napisana gra, w jaką grałem – scenariusz jest średni, a większość wyborów, jakie podejmuje gracz, nie ma znaczącego przełożenia na historię. Zdecydowaną zaletą jest jednak zatrzęsienie zadań i aktywności pobocznych – pod tym względem Bethesda ponownie spisała się na medal, a niektóre nieobowiązkowe zadania to istne perełki, wyłamujące się ze schematu „idź tam i zabij”.

 

„Fallout 4” to pod wieloma względami dokładnie to samo, co znamy z poprzednich odsłon serii stworzonych po przejęciu marki przez Bethesdę. Jeżeli ktoś się od nich odbił, także i ta część będzie dla niego udręką. Tych, którym się spodobały, ponownie czeka świetna zabawa z kilkoma nowościami i usprawnieniami. Jednym z takich elementów jest rozbudowany system rzemiosła, dzięki któremu można budować i ulepszać własne osady, jak również zmieniać posiadane przez postać bronie i zbroje oraz tworzyć rozmaite chemikalia – tak wspomagacze, jak i chociażby miny. Dochodzi jeszcze możliwość przerabiania pancerza wspomaganego, w którym można paradować po pustkowiach, o ile posiada się do niego zasilanie. O ile jednak rzemiosło związane z wyposażeniem jest satysfakcjonujące, tego samego nie można niestety powiedzieć o budowaniu osad – element ten nie został wykonany tak, jak można by się spodziewać. Przede wszystkim zakładanie osad jest monotonne i zawsze wygląda tak samo, a liczba elementów, które można wytworzyć, nie jest przesadnie duża. Niemiłosiernie irytujące jest również to, że budowanie nie należy do najwygodniejszych, głównie przez problemy z detekcją kolizji – nikogo nie powinien dziwić widok, chociażby lewitującego kilkanaście centymetrów nad ziemią dywanu, który z sobie tylko znanych powodów układa się nad podłogą, a nie na niej. Elementy dołączają się do już istniejących w sposób wygodny dla nich, a nie dla gracza, co niekiedy może doprowadzić do białej gorączki wywołanej niemożliwością ułożenia czegoś tak, jak się to zaplanowało. Dodać do tego należy jeszcze brak jakiejkolwiek fizyki – bez problemu można wyburzyć parter, wskutek czego piętro będzie spokojnie lewitowało sobie nad ziemią, albo dokładać kolejne elementy do już istniejących, tworząc unoszące się w powietrzu konstrukcje. Zakładanie społeczności byłoby pewnie bardziej wciągające, gdyby nie fakt, że jest ich kilkadziesiąt, a w każdej robi się dokładnie to samo. Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby rozbudowywanie wyłącznie pierwszej osady, Sanktuarium, żeby ostatecznie stworzyć z niej niewielkie, ale prężnie działające miasteczko.

 

Dość wyraźnie widać zmianę w systemie walki, który Bethesda zaprojektowała od podstaw przy współpracy z id Software, twórcami takich nieśmiertelnych szlagierów jak „Doom”, „Wolfenstein 3D” czy „Quake”. Korzystanie z broni palnej w najnowszym „Falloucie” rzeczywiście jest jak w rasowym shooterze, nie oznacza to jednak, że – tak jak, chociażby w „Mass Effect 3” – strzelaniem zastąpiło elementy gry fabularnej. Z jednej strony dlatego, że „Fallout 4” to w dalszym ciągu RPG z otwartym światem, z drugiej dlatego, że o amunicję – w przeciwieństwie do broni, w tym strzelającymi miniatomówkami grubasów – nie potykamy się na każdym kroku, bez modów nie możemy jej też wytwarzać samodzielnie, więc rozsądniej jest zostawiać broń palną na supermutantów, szpony śmierci i innych potężniejszych przeciwników, zaś tych słabszych traktować nożami, kijami baseballowymi czy kluczami francuskimi. Te z kolei, w przeciwieństwie do poprzednich dwóch odsłon, nie niszczą się w miarę używania, tak więc nie trzeba martwić się o konieczność ciągłego ich naprawiania.

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Fallout 4" – Welcome to the new age, I’m radioactive

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

Więcej artykułów od autora pottero

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3699 dni temu

liczba odwiedzin: 19533

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2852 dni temu

liczba odwiedzin: 4450

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 2942 dni temu

liczba odwiedzin: 5855

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3032 dni temu

liczba odwiedzin: 4618

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3045 dni temu

liczba odwiedzin: 6839

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3047 dni temu

liczba odwiedzin: 3936

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3084 dni temu

liczba odwiedzin: 5261

Teraz czytane artykuły

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3411 dni temu

liczba odwiedzin: 5912

autor:aragorn136(24204 pkt)

utworzony: 1 dni temu

liczba odwiedzin: 152

autor:admin(50123 pkt)

utworzony: 450 dni temu

liczba odwiedzin: 663

autor:pj(16002 pkt)

utworzony: 3772 dni temu

liczba odwiedzin: 4321

autor:lukasz_kulak(2047 pkt)

utworzony: 3462 dni temu

liczba odwiedzin: 8372

autor:aragorn136(24204 pkt)

utworzony: 3957 dni temu

liczba odwiedzin: 4936

autor:pj(16002 pkt)

utworzony: 3853 dni temu

liczba odwiedzin: 8549

autor:aragorn136(24204 pkt)

utworzony: 3684 dni temu

liczba odwiedzin: 4317

autor:pj(16002 pkt)

utworzony: 1318 dni temu

liczba odwiedzin: 4053

Nowości

autor:aragorn136(24204 pkt)

utworzony: 1 dni temu

liczba odwiedzin: 152

autor:admin(50123 pkt)

utworzony: 6 dni temu

liczba odwiedzin: 50

autor:admin(50123 pkt)

utworzony: 4 dni temu

liczba odwiedzin: 62

autor:admin(50123 pkt)

utworzony: 6 dni temu

liczba odwiedzin: 68

autor:aragorn136(24204 pkt)

utworzony: 34 dni temu

liczba odwiedzin: 267

autor:pj(16002 pkt)

utworzony: 12 dni temu

liczba odwiedzin: 125

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3434 pkt)

utworzony: 763 dni temu

liczba odwiedzin: 2808

autor:aragorn136(24204 pkt)

utworzony: 34 dni temu

liczba odwiedzin: 267

autor:GieHa(3434 pkt)

utworzony: 1531 dni temu

liczba odwiedzin: 5314

autor:GieHa(3434 pkt)

utworzony: 630 dni temu

liczba odwiedzin: 1797

autor:GieHa(3434 pkt)

utworzony: 195 dni temu

liczba odwiedzin: 1023

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1677 dni temu

liczba odwiedzin: 5855

autor:GieHa(3434 pkt)

utworzony: 818 dni temu

liczba odwiedzin: 1157

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 4193 dni temu

liczba odwiedzin: 7920

autor:GieHa(3434 pkt)

utworzony: 1633 dni temu

liczba odwiedzin: 10290

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.690

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję