O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
GieHa (3374 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
5 151
Czas czytania:
8 938 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
GieHa (3374 pkt)
Dodano:
1409 dni temu

Data dodania:
2021-01-13 08:48:58

Śmierć, Sława. Mów, czemu płaczesz? Czemuś zawsze wzdychający, Gdy usłyszysz o Grekach lub Ilionu losach? Nie poradzisz  zginęli! Wyrok ten w niebiosach(...)**

 

Z tym, że w przypadku „Cyberpunk 2077” przedstawiana nam historia jest o 3 klasy lepsza niż ta znana z „Fallouta 4” – co do tego nie mam żadnych wątpliwości. Chociaż i tu zostałem troszkę zaskoczony, bo spodziewałem się mimo wszystko, iż zbudowana zostanie odrobinę bardziej na „wiedźmińską” modłę. Jak widać, CDPR nie minął się z prawdą zapowiadając, że główny wątek fabularny będzie znacząco krótszy od tego, który poznaliśmy w „Dzikim Gonie”, przy czym o wiele bardziej intensywny. Tak jest w istocie. Finałowe zadania dostarczyły mi tyle skrajnych emocji i powodów do rozmyślań, że przy napisach końcowych wpatrywałem się bezmyślnie w monitor bijąc się z myślami: „Czy aby na pewno tak miało być?”/„Co ja odp*******łem!?”. Przy samodzielnej rozgrywce poznałem dwa zakończenia – najlepsze wlewające w serce nadzieję i najgorsze łamiące serce. Nie zdradzę jednak, które z nich wybrałem w pierwszej kolejności. Zasadniczo nie mam obecnie ani chęci, ani potrzeby szperać w internecie w celu zapoznania się z każdym możliwym wynikiem gry, ponieważ z tymi dwoma wspomnianymi utożsamiam się w pełni.

 

Screen z gry "Cyberpunk 2077" (źródło: rozgrywka własna)

 

Tysiące twarzy, setki miraży

 

W pełni utożsamić się mogłem również z relacjami, jakie zawiązywałem między moimi przyjaciółmi, kolegami po fachu i przeciwnikami oraz moim wpływem na ich los. Tu właśnie w grę wchodzą wątki poboczne, z których większość skrywa potężne ładunki emocjonalne. Nikt z poznanych NPC-ów nie pozostał mi zupełnie obojętny podczas trwania gry. Nie wdając się (nawet nie śmiałbym niczego zdradzać) w szczegóły, podczas zapoznawania się z ich opowieściami, zauważymy sprytnie wplecione „cytaty" z takich tytułów jak (wymieniam na szybko z pamięci): „Milczenie Owiec”, „Soma”, „The Dark Knight”, „Disco Elysium”, „The Evil Within”, „Blade Runner”, „Zabójcza Broń”, „Dying Light” czy, rzecz jasna, „Matrix”. Również fani samej gry typu board, wykreowanej przez Mike'a Pondsmitha, spotkać się tu mogą z częstym „mrugnięciem” w swoją stronę. Ale nie każde z tych nawiązań sprzedane nam zostanie „z wykrzyknikiem”. Część z nich zobaczymy tylko przez krótką chwilę i musimy być bardzo uważni (oraz zaznajomieni z konkretną produkcją), by to wyłapać. Ja po prostu uwielbiam takie smaczki, zwłaszcza umiejętnie i organicznie wkomponowane w formalną rozgrywkę.

 

Tequila Old Fashioned with a splash of cerveza and a chilli garnish

 

W formalną rozgrywkę genialnie została wkomponowana megagwiazda tego show – Keanu Reeves a.k.a. Johnny Silverhand. Jednym z największych osiągnięć „Cyberpunk 2077” jest ukształtowanie Johnyego na pełnokrwistą (pełnocybernetyczną?) postać! Miałem stracha, że Keanu będzie pełnił tu rolę „gadającej głowy” na podobieństwo takiego Jonathana Ironsa w „Call of Duty: Advanced Warfare”. Tymczasem widać tutaj ogrom pracy włożonej w nadaniu sensu fabularnego Silverhandowi, do takiego stopnia, że jako gracz mogłem wielokrotnie brać jego stronę w „wewnętrznym konflikcie”, który targał naszym protagonistą. Najgorsze, że jest mi na prawdę ciężko mówić o tym odłamie historii bez wskakiwania na tereny spoilerów, więc zapewnię tylko o  fantastycznej pracy aktora, jak i całej ekipy developerskiej odpowiedzialnej za ten temat.

 

Screen z gry "Cyberpunk 2077" (źródło: rozgrywka własna)

 

Trè bèl

 

Temat muzyki, w przypadku omawiania tej gry, musiał nadejść. Myślę, że jest to na teraz jedyna kwestia, o której każdy gracz ma podobne zdanie – muzyka jest tu wybitna. Nie chodzi nawet o liczne hity z kilku stacji radiowych (choć oczywiście również tutaj wyczekuje na nas dobro), ale cudownie dopasowane do konkretnych wydarzeń udźwiękowienie, które zapadło mi w pamięć nawet bardziej: lekkie brzmienie cybernetycznego „roju” w menu postaci, dzikie rytmy w trakcie walki z Animalsami, wodna „kołysanka” podczas interesującej podróży (bez spoilerów) czy mój ulubiony: „Mining Minds”, który jest dla mych uszu intymny i niepokojący, lecz przede wszystkim porusza głębsze pokłady wyobraźni.

 

Nothin' personal, compa. Just biz.

 

Nieco mniej wyobraźni zauważam natomiast w samym systemie walki, gdy już do takiej otwartej wymiany ognia dojdzie. Trochę rozdmuchiwano sprawę w wielu materiałach promocyjnych co do broni typu Smart lub Tech. Jasne, pierwsze mają naboje samonaprowadzające, a drugie mogą przebijać swoimi wystrzałami grubsze ściany... i to w zasadzie tyle. Czeka nas po prostu dość surowa FPS-owa naparzanka. Przyznaję, jednego karabinu Smart używałem nieprzerwanie przez pół gry (arsenał można na bieżąco ulepszać), bo podobała mi się jego nazwa i design, ale nie jest tak, że tego rodzaju pukawki znacząco odmieniają losy potyczek. Oczywiście miło, że takie urozmaicenia są i korzystanie z nich nie wymaga ponadprzeciętnego wysiłku umysłowego. Bałem się również o to, jak wyglądać będzie posługiwanie się bronią białą  na szczęście zostałem mile rozczarowany. Gra faktycznie pozwala w pewnym stopniu odczuć atak naszej katany bądź kija bejsbolowego na ciało wrogów. Dołączenie kilku odpowiednich perków i refleksu (zarówna naszej postaci, jak i przy używaniu myszy oraz klawiatury) pozwoliło mi na iście skinheadowskie samurajskie zachowania. Wszak, jeśli odłożymy na ziemię sprzęt i zechcemy spróbować się w starciu na gołe pięści", to spotkają nas srogie katusze. Punkty styku naszego ciała i ciała oponenta są zmapowane tak kwadratowo, że niejednokrotnie cios, którego wyraźnie uniknęliśmy na ekranie, okazuje się ciosem udanym i w przypadku mocnego uderzenia zabiera nam przykładową ćwiartkę ze skali życia. Tak samo nie do końca potrafiłem pojąć kiedy bloki działają, a kiedy są przełamywane i w efekcie starałem się z nich nie korzystać. Wszystko to się strasznie rozłaziło i po dwóch starciach zrezygnowałem z zadania pobocznego, dotyczącego sławy bokserskiej.

 

Screen z gry "Cyberpunk 2077" (źródło: rozgrywka własna)

 

Know why? Technique's second-rate. But the feeling  that's what counts

 

„Cyberpunk 2077” to jest gra fenomenalna – za rok. Nie mogę zrozumieć co kierowało zarządem CD PROJEKT RED, aby wydawać tę grę w takim stanie i pewnie nigdy nie zrozumiem. Wszystko, co zostało tutaj dowiezione, to są osiągnięcia epickie – bardzo mi smutno, iż aktualnie jest to zaledwie kilka tych łez na deszczu błędów i cięć. Najgorsze, że zamiast radować się wszem i wobec na internetowych forach genialnymi innowacjami, które ta gra zaprezentowała dla tytułów erpegowych, czytamy na bieżąco informacje o pozwach za niegrywalny stan na PS4 i Xbox One (chociaż osobiście mam bardzo ambiwalentny stosunek do tych poczynań). Niemniej dziś „Cyberpunk” jest przepiękną katastrofą w moim odczuciu. Niezależnie od tuzina nadchodzących hotfixów i mniejszych łatek, uważać go będę za świetny tytuł, któremu będę miał za złe, że jest zaledwie świetny. Gdy wkrótce zagracie – zrozumiecie. No chyba, że jesteście posiadaczami starszych konsol.


Ocena: 9/10

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)


źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

* fragment wiersza pt. "Labirynt", autorka: Wisława Szymborska

** fragment eposu pt. "Odyseja", autor: Homer


Autor recenzji publikuje też na portalu Filmweb.pl pod nickiem _GsHock_

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Cyberpunk 2077" – Per aspera ad astra

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

10 (10)

Aragorn136
1408 dni temu

Absolutnie rewelacyjna recenzja! Pod każdym względem.
Dodaj opinię do tego komentarza

5 (5)

GieHa
1406 dni temu

Baardzo dziękuję i liczę przede wszystkim na to, że chociaż trochę udało mi się uchwycić dualizm tej całej sytuacji, gdzie jednak wciąż znajduję więcej plusów.
Dodaj opinię do tego komentarza

0 (0)

Stehr
1396 dni temu

Większość recenzentów w zbytnim pośpiechu podeszła do gry, chcac wyprzedzić konkurencję, bo liczy się ilość wyświetleń, nie przyjemność z rozgrywki. Natomiast ta gra ma w sobie dużo więcej niż udało mi się o niej przeczytać na jej temat w jakiejkolwiek recencji, a codziennie od premiery oglądam ich kilka.
Możliwości wyboru bardzo mocno wpływają nie tyle na fabułę, co na emocje w graczu i bardzo zmieniają rozgrywkę. W każdej misji poza trzema drogami dojścia jest masa decyzji dotyczącą wyboru broni, hacka, lub wyminięcia przeciwników darując im życie, każda taka decyzja wpływa na rozwój postaci i ostateczny kierunek rozwoju umiejętności.
Gra jest ciekawa nie tylko do samego końca rozwoju postaci, ale dużo dłużej, bo umożliwia ponowne przejście inną płcią, na innym poziomie trudności, rozwijając zupełnie inne cechy postaci.
Ale rozumiem że na takie wnioski nie ma czasu, albo poprostu nie opłaca się wgłebiac w tytuł gdy robi się recenzję dla korporacji.

Na sensowną recenzje pozostaje jeszcze poczekać, bo taka wymaga znacznie więcej niż 160 godzin gry bez zastanowienia. Taka recenzja wymaga podejmowania właściwychi dobrze przemyślanych decyzji przez całą grę.

Dlatego można spotkać zupełnie różne opinie o tej grze, bo wbrew pozorom gra jest zupełnie inna nie tylko w zależności od tego jakie opcje dialogowe wybierzemy, ale jest inna w zależności od tego jakie są cechy osobowości danego gracza.
Dodaj opinię do tego komentarza

15 (15)

GieHa
1396 dni temu

Wielkie dzięki za zabranie głosu w tej sprawie!
Niemniej jednak nie do końca potrafię się zgodzić z Twymi zarzutami, gdyż - po pierwsze - z pewnością nie podszedłem w pospiechu, a mówienie że 160h rozgrywka odbywa się "bez zastanowienia" graniczy wręcz z herezją :)
Możliwości (lub ich brak) wyboru mają według mnie taki wpływ na fabułę, jak pisałem powyżej, natomiast jak wpływa to na emocje gracza to już raczej sprawa indywidualna. Co do możliwości na przejście, jakie dają nam poszczególne misje, to nie widziałem potrzeby by wdawać się w aż tak precyzyjną dyskusję o kazdym kroku, jaki możesz podjąć podczas trwania ów zadań - niemniej jednak nie wiem w jaki sposób darowanie bądź nie darowanie komuś życia w tym przypadku wpływa na rozwój postaci??
Spodziewam się, że możliwość ponownego przejścia gry przykładowo inną płcią przy innym procesie jej rozwoju daje inne spojrzenie na tytuł, ale gdybym miał się wziąć za pisanie o CP2077 po przykładowych 3 ścieżkach rozwoju, to pisać zacząłbym o tym w marcu i nie byłaby to już recenzja, a rozprawka czy esej - choć być może coś takiego się pojawi w przyszłości.
Na koniec jednak, niezbyt fortunnym okazał się być zarzut: "Taka recenzja wymaga podejmowania właściwych i dobrze przemyślanych decyzji przez całą grę." - w sandboxowym erpegu cały kościec zabawy polega własnie na tym, że nie masz doprecyzowanych "własciwych" wyborów, a nasze decyzje możemy podejmować w zgodzie ze swoją wrażliwością (żeby nie dramatyzować już o "sumieniu").

Dodaj opinię do tego komentarza

Więcej artykułów od autora GieHa

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 73 dni temu

liczba odwiedzin: 674

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 83 dni temu

liczba odwiedzin: 742

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 508 dni temu

liczba odwiedzin: 1588

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 641 dni temu

liczba odwiedzin: 2583

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 696 dni temu

liczba odwiedzin: 1049

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 977 dni temu

liczba odwiedzin: 1105

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1078 dni temu

liczba odwiedzin: 1776

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1146 dni temu

liczba odwiedzin: 1706

Polecamy podobne artykuły

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 1053 dni temu

liczba odwiedzin: 2678

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 750 dni temu

liczba odwiedzin: 1031

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1511 dni temu

liczba odwiedzin: 10064

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 1435 dni temu

liczba odwiedzin: 1561

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 2585 dni temu

liczba odwiedzin: 3565

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 2603 dni temu

liczba odwiedzin: 3576

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 2754 dni temu

liczba odwiedzin: 2179

Teraz czytane artykuły

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1409 dni temu

liczba odwiedzin: 5151

autor:aragorn136(23237 pkt)

utworzony: 2453 dni temu

liczba odwiedzin: 2802

autor:Filmaniak01(1931 pkt)

utworzony: 2259 dni temu

liczba odwiedzin: 4041

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 1756 dni temu

liczba odwiedzin: 2294

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 3797 dni temu

liczba odwiedzin: 45142

autor:bartoszkeprowski(3368 pkt)

utworzony: 3053 dni temu

liczba odwiedzin: 4891

Nowości

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 3 dni temu

liczba odwiedzin: 61

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 6 dni temu

liczba odwiedzin: 76

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 7 dni temu

liczba odwiedzin: 77

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 641 dni temu

liczba odwiedzin: 2583

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 508 dni temu

liczba odwiedzin: 1588

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 73 dni temu

liczba odwiedzin: 674

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1555 dni temu

liczba odwiedzin: 5612

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 696 dni temu

liczba odwiedzin: 1049

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1511 dni temu

liczba odwiedzin: 10064

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 1836 dni temu

liczba odwiedzin: 3812

autor:GieHa(3374 pkt)

utworzony: 2940 dni temu

liczba odwiedzin: 3554

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2024 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.683

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję