O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

Cupra Born – test elektrycznego auta. Czy da się nim przejechać wiele kilometrów… zimą? - Ciekawostki motoryzacyjne

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a kroki motoryzacji zmierzają – przynajmniej póki co – w kierunku elektromobilności. Pomyślałem więc, że możemy zamknąć ten mijający 2023 rok krótką prezentacją kolejnego auta elektrycznego. Tym razem na tapecie produkt niemiecko-hiszpański, czyli Cupra Born. Jeśli komuś nazwa tego samochodu kojarzy się z angielskim słowem „born” (urodzić się), albo co ciekawsze z nazwiskiem popularnego bohatera literackiego i filmowego Jasona Bourne’a, to jest w oczywistym błędzie. Otóż tym razem twórcy auta zapożyczyli nazwę tego elektryka od nazwy jednej z dzielnic Barcelony

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
autotestytomka (402 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
457
Czas czytania:
511 min.
Autor:
autotestytomka (402 pkt)
Dodano:
329 dni temu

Data dodania:
2023-12-28 11:43:12

Do testów miałem okazję wykorzystać pojazd e-Boost 77kWh 231 KM, czyli wersję z większą, bo posiadającą 77kWh pojemności, baterią trakcyjną. Coś jednak za coś – ten samochód jest bowiem jedynie czteromiejscowy! Warto na to zwrócić uwagę przy wyborze wersji auta (wersja z mniej pojemną baterią oferuje bowiem 5 miejsc).

 

Cupra Born (fot. Tomek)

 

Samochód Cupra Born jest bliźniakiem Volkswagena ID.3, a jego konkurencja to m.in. Citroën ë-C4 czy też Nissan Leaf lub Peugeot e-308. Produkcja auta ruszyła w 2021 r. w zakładach Volkswagena w Zwickau, znanych niektórym z nas pewnie bardziej z okresu DDR i z produkcji… Trabantów. Albo w późniejszym czasie – z montowania moich ulubionych VW Phaetonów. Swoją drogą, muszę przyznać, że nie wiedziałem wcześniej, iż miejscowość ta jest znana również pod słowiańską nazwą „Ćwików” (!). A przecież jest to miejsce, w którym Słowianie pojawili się już w VII wieku naszej ery.

 

Wracając do samego auta – niewątpliwie alians z Hiszpanami wyszedł Volkswagenowi ID.3 na plus jeśli chodzi o stronę wizualną samochodu. Cupra Born wygląda zdecydowanie lepiej niż jego nieco nudny bliźniak ze znaczkiem VW. Ma zdecydowanie bardziej sportowe, zadziorne linie karoserii, świetnie oddające ducha marki i stanowiące swego rodzaju znak rozpoznawczy marki Cupra. To oczywiście moje subiektywne odczucia, ale na tyle silne, że mogę stwierdzić bez wątpienia, iż według mnie Born wygląda o niebo lepiej, niż jego volkswagenowski protoplasta.

 

Cupra Born (fot. Tomek)

 

Jeśli chodzi z kolei o wnętrze, to i tutaj w mojej ocenie styliści Cupry poszli o krok dalej, niż wskazywałby na to dosyć zachowawczy kokpit ID.3. Środek tego elektryka wygląda nowocześnie i zachęca do tego, żeby na dłużej się w nim rozgościć. „Miedziane” wstawki, przeszycia, delikatne oświetlenie ambientowe kokpitu – robią robotę. Jest jedno, za to duże „ale” – system multimedialny. To jest, niestety, dramat… Za dużo opcji uruchamianych jedynie dotykaniem odpowiedniego fragmentu ekranu (co w czasie jazdy bywa wysoce problematyczne…), za głęboko poukrywane niektóre potrzebne funkcje, wieszające się co jakiś czas bez widocznego powodu multimedia… Długo by wyliczać. Ten element Borna jest zdecydowanie do poprawki przy kolejnych wersjach tego modelu.

 

Inna sprawa: czy używacie w samochodach ładowarek bezprzewodowych? Mi się to czasem zdarza i tutaj akurat zastosowano w tym zakresie pozornie fajne rozwiązanie, ponieważ umieszczono taką ładowarkę po skosie w podłokietniku. Miejsce jest naprawdę dobre, telefon przesadnie nie rusza się na boki wraz z przemieszczaniem auta, natomiast niestety zastosowano zbyt mały „próg” utrzymujący aparat na miejscu ładowania. Zakręt lub nierówność mogą łatwo spowodować przeskoczenie tego niewielkiego „progu” i zsunięcie się telefonu w czeluść dosyć głębokiego schowka w podłokietniku. Kto wpadł na takie rozwiązanie? Chętnie poznałbym człowieka.

 

Cupra Born (fot. Tomek)

 

Przejdźmy do właściwości jezdnych. Na początek jedna uwaga: to jest auto z napędem na tylne koła! Pamiętajmy o tym, zwłaszcza zimą i na śniegu. Druga ważna uwaga – to jest auto elektryczne, gdzie moc pojawia się tuż po wciśnięciu pedału gazu. I to całkiem spora moc jeśli chodzi o ten samochód. Tak więc uważajcie i bierzcie poprawkę na to, że macie do czynienia z szybkim, tylnonapędowym pojazdem. Hamującym w specyficzny dla cięższych niż spalinówki elektryków sposób, do czego też trzeba się przyzwyczaić.

 

Auto, zwłaszcza w trybie Cupra, jest bardzo dynamiczne. Katalogowe przyspieszenie 7 sekund do setki osiąga bez problemu, rozpędza się natomiast maksymalnie do 160 km/h. Warto jednak pamiętać, że maksymalną moc owych 231 KM Born może osiągnąć jedynie w trybie Cupra i wyłącznie jeżeli bateria trakcyjna jest naładowana co najmniej w 50%.

 

Producent auta podaje zużycie energii elektrycznej średnio 15,75 kWh/100 km w cyklu mieszanym. Jeśli chodzi natomiast o zasięg, to z kolei według danych katalogowych w cyklu miejskim ta wersja Borna może przejechać aż do 760 km (sic!), a w cyklu mieszanym – do 550 km. Powiem w ten sposób: z pewnością nie udało mi się tym autem przejechać aż tylu kilometrów… I nie znam nikogo, komu by się to udało. Ale jestem pewien, że gdybym miał odpowiednio stalowe nerwy (…), to można by się pokusić o przejechanie Bornem z tą baterią z Warszawy do Gdańska bez przystanku na ładowanie. Realny zasięg, jaki to auto może osiągnąć w trasie to jakieś 300-360 km, w zależności od stylu jazdy. Gdyby auto zużywało faktycznie te 15,75 kWh/100 km zasięg powinien oscylować wokół 488 km, ale prawda jest taka, że w nieco zimowych warunkach podczas mojego testowania (około minus 1-3 stopnie Celsjusza) Born zużywał średnio jakieś 23 kWh/100 km, co daje właśnie około 335 km realnego zasięgu. Z danych dotyczących zużycia długoterminowego, które znalazłem w komputerze auta, wynika, że na dystansie ponad 3200 km ten egzemplarz zużył średnio około 21 kWh, co przełożyłoby się na zasięg około 367 km. Tyle zatem praktyka versus teoria z katalogów.

 

Cupra Born (fot. Tomek)

 

Jeśli chodzi o cenę Cupry Born, to testowana wersja z większą baterią to aktualnie wydatek 205.000 zł, natomiast wersja z baterią 55 kWh kosztuje 177.800 zł. Obie wartości podaję za aktualnym cennikiem Cupry, wskazującym, że mamy do czynienia z cenami promocyjnymi, obniżonymi w stosunku do cen bazowych. Do tego dochodzą oczywiście wydatki na potencjalne pakiety dodatkowe, według wyboru i uznania danego Klienta.

 

Podsumowując – autko wygląda fajnie, jeździ całkiem dobrze, sprawiając sporo frajdy kierowcy, przy zachowaniu komfortu pasażerów. Jest parę rzeczy do dopracowania, natomiast jak zwykle dodam na koniec, że moim zdaniem nie ma samochodów idealnych dla każdego, tym bardziej wśród ciągle rozwijających się samochodów elektrycznych. Spróbujcie, przetestujcie, może akurat ta wersja Cupry przypadnie Wam do gustu?

 

Powyższy tekst ukazał się też na moim fanpage'u na Facebooku:

https://www.facebook.com/autotestytomka

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - Cupra Born – test elektrycznego auta. Czy da się nim przejechać wiele kilometrów… zimą?

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

0 (0)

resten
261 dni temu

Interesuje mnie to - https://motocontroler.com/
I teraz, czy poprzez sprawdzenie auta przed kupnem na takich zasadach, kupię pewny pojazd?
Czy lepiej zdecydować się na jakąś dodatkową kontrolę?
Dodaj opinię do tego komentarza

Polecamy podobne artykuły

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 1315 dni temu

liczba odwiedzin: 2150

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 1575 dni temu

liczba odwiedzin: 4436

Teraz czytane artykuły

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 625 dni temu

liczba odwiedzin: 822

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 572 dni temu

liczba odwiedzin: 854

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 1301 dni temu

liczba odwiedzin: 1715

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 784 dni temu

liczba odwiedzin: 1001

autor:matusiak(75 pkt)

utworzony: 4190 dni temu

liczba odwiedzin: 10509

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 3894 dni temu

liczba odwiedzin: 5151

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 617 dni temu

liczba odwiedzin: 1969

Nowości

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 3 dni temu

liczba odwiedzin: 61

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 5 dni temu

liczba odwiedzin: 76

autor:admin(47565 pkt)

utworzony: 7 dni temu

liczba odwiedzin: 77

Artykuły z tej samej kategorii

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4262 dni temu

liczba odwiedzin: 10935

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 3730 dni temu

liczba odwiedzin: 8393

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 3176 dni temu

liczba odwiedzin: 8401

autor:pj(15391 pkt)

utworzony: 1575 dni temu

liczba odwiedzin: 4436

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4531 dni temu

liczba odwiedzin: 5641

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2024 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.337

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję