8 394
10 488 min.
Ciekawostki motoryzacyjne
pj (15391 pkt)
3730 dni temu
2014-09-05 15:23:04
Aby zacząć opowieść o naszym niemal w całości „drewnianym bohaterze” (tak, proszę się nie śmiać i nie dziwić), trzeba cofnąć się do drugiej połowy XIX wieku. Opisując historię motocykli, w a tym wypadku tego jednego konkretnego, nie sposób nie wspomnieć także o … rowerze. Wszak obydwa pojazdy łączą podobieństwa. To jednoślady, a poza tym zbliżone pod względem konstrukcyjnym. Różni je oczywiście siła napędowa (ludzkie mięśnie, a energia silnika – wiadomo co w tym starciu wygrywa), ale od roweru do motocykla droga niedaleka …
1885 - Na arenę wjeżdża On
Należało coś zrobić z technologią napędu. Silniki parowe z XVIII wieku stały się bowiem przeżytkiem. W roku 1876 roku dr Nikolaus Otto opatentował mechanizm działania silnika spalinowego. Zbudowano pojazd na podstawie jego pomysłu, ale okazał się bardzo niepraktyczny w obsłudze. I tu sprawdza się pewna reguła: tam, gdzie mistrz nie potrafi, asystent pomoże. Gorzej (dla pana Otto, nie dla świata motoryzacji) jak wspomniany inżynier-asystent odejdzie i na własną rękę będzie próbował stworzyć własny silnik o spalaniu wewnętrznym i to z pozytywnym skutkiem!
Tym wynalazcą był niemiecki przedsiębiorca Gottieb Daimler. W 1885 roku wmontował silnik w pojazd z drewnianą ramą. Gotowy wehikuł (tzw. Reitwagen mit Petrolemotor, czyli w dosłownie wózek do jeżdżenia okrakiem, napędzany silnikiem na ropę naftową) dziś uznaje się za pierwowzór obecnego motocykla. Wtedy zapewne niektórzy ludzie pukali się w czoło i nie wróżyli świetlanej przyszłości nowemu wynalazkowi. Jak bardzo się mylili.
Budowa i możliwości
Sam kształt, może i był nieco osobliwy (z obecnego punktu widzenia), ale to, co najważniejsze, przetrwało do teraz. Mowa o założeniu konstrukcyjnym, czyli „dobrze zadziałało i się nie rozleciało”. Jednocylindrowy silnik czterosuwowy umieszczony między dwoma kołami o jednakowej średnicy – tak, to musiało się udać.
Podstawowy budulec stanowiło drewno. Pojazd składał się z ramy, drążka podobnego do współczesnego, używanego w żeglarstwie rumpla, kół (ogumienia jeszcze nie znano) i siedzenia (umieszczonego 900 mm nad poziomem jezdni). Dla utrzymania równowagi Daimler zamocował także sprężyście do ramy dwa pomocnicze kółka boczne. Mimo to jazda do najłatwiejszych nie należała. Duże koła nie miały resorowania, a napęd z silnika przenoszony był na tylne koło przekładnią pasową dwubiegową.
Pojemność skokowa silnika (zasilanego naftą) – 264 ccm
Waga motocykla – około 70 kg
Gdy wał korbowy obracał się z szybkością 700 obrotów na minutę, silnik ociągał moc 0,5 KM.
Jak wypadła testowa przejażdżka?
Dnia 10 listopada 1885 roku (motocykliści niech zapamiętają tę datę) syn konstruktora, Paul Daimler (uznany za pierwszego motocyklistę w historii) odbył trasę dziesięciu kilometrów, rozpędzając się do prędkości aż 12 km/h! Na żadne problemy po drodze nie napotkał.
I tak przez kolejne lata, wynalazek był coraz to ulepszany, modyfikowany, pojawiali się konkurenci. Dzisiaj w XXI wieku motocykl jest pojazdem, bez którego wielu nie może się obejść. Nie tylko doskonale służy jako środek transportu, ale jest również przedmiotem swoistego kultu, pasji i wspaniałej rywalizacji sportowej.
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję
Galeria zdjęć - Pierwszy motocykl napędzany silnikiem spalinowym
dokson
738 dni temu
No to przy okazji zapytam. Ile kosztuje wulkanizacja w Krakowie? Coś na takich zasadach, jak tutaj - https://www.irmarserwis.pl/oferta/wulkanizacja ? Czy w opisie oferty trzeba zwrócić uwagę na jakieś konkretne informacje?
Dodaj opinię do tego komentarza
Więcej artykułów od autora pj
Teraz czytane artykuły
Nowości
Artykuły z tej samej kategorii
Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.
© 2024 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.139