O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

"Stasis" – 2Dead Space - Recenzje gier

Ostatnim rasowym point & clickiem, z którym przyszło mi się mierzyć na poważnie był „Larry 7” (czyt. dawno, dawno temu). Stąd z zainteresowaniem podszedłem do gry studia The Brotherhood – „Stasis”. Tytuł zaciekawił mnie tym bardziej, iż jego tematyka dotyczy horroru science fiction, a więc gatunku niezwykle mi bliskiego od czasu, gdy odpaliłem na PS3 pierwszego „Dead Space'a”.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
GieHa (3414 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
4 179
Czas czytania:
4 884 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
GieHa (3414 pkt)
Dodano:
3381 dni temu

Data dodania:
2015-11-09 10:57:35

Abstrahując od całkiem udanych tytułów z przeszłości, czy formuła point & click i klasyczny rzut izometryczny są w stanie oddać współcześnie istotę gatunku grozy? Na dodatek w kosmosie? Muszę rzec, że „Stasis” ma jedną poważną wadę w tym względzie: zwie się ona właśnie „Dead Space”.

 

John Maracheck – nasz główny protagonista – przebudza się w dość gwałtowny sposób ze snu kriogenicznego. Doświadczenie jest tym bardziej nieprzyjemne, gdyż za nic nie poznaje mrocznego miejsca, w którym się znajduje. Na pewno nie jest to statek wycieczkowy, który zabierał go i jego rodzinę na stację krążącą wokół Tytana (czyżby Sprawl?). Do zestawu kłopotów dołącza poważna arytmia serca spowodowana nieprawidłowym procesem dehibernacji. Chcąc nie chcąc, musi się zwlec z lodowatej, metalowej podłogi i przezwyciężając szok oraz otumanienie wyruszyć w ciemność opustoszałej stacji. Napotkane po niedługim czasie naścienne krwawe „mozaiki” i fragmenty ciał dadzą jasny przekaz o powodach jej opustoszenia...

 

Screen z gry "Stasis" (źródło: youtube.com)

 

Od razu zaznaczę, że wczesna faza rozgrywki jest naprawdę świetna. Na tak poważne uczucie osamotnienia i zaszczucia czekałem od czasu drugiej odsłony „Dead Space'a”. Niestety całe wrażenie idzie w diabły wraz z postępem w grze, a to za sprawą napotkania oklepanych szablonów. Każdy stary wyjadacz od razu skojarzy co „zainspirowało” twórców do wprowadzenia na scenę oszalałego doktorka, współpracę z hakerką czy chociażby konieczność naprawy tramwaju, którym będziemy poruszać się po stacji. Nie zabraknie także sterty logów, które mogłyby pobocznie podbudowywać atmosferę, gdyby nie ich nudna, sztampowa monotonia. Wszystko nieco ratują faktyczne, autorskie momenty (akcentuję: „momenty”) – jednak są one raczej smutne aniżeli straszne. Nie zmienia to jednak faktu, że dreszcz emocji nas przeszyje, czymkolwiek byłby spowodowany. Napotykane zagadki wydają się być logiczne i na miejscu (poza jednym niereformowalnym wyjątkiem – wskażecie go bez problemu). Wymagają sporej czujności przy obserwacji kolejnych miejsc, inaczej zostaniemy zmuszeni do szwendania się w poszukiwaniu zaginionego „piksela”.

 

A używam tych słów nie bez powodu, gdyż rozmycie tekstur w przypadku rzutu izometrycznego upiększa rzeczywiście widoczną na ekranie całość, jednak dzieje się to kosztem szczegółów, które wtopione niemalże w stonowaną (najczęściej ciemną w tym przypadku) paletę barw są łatwe do przeoczenia. Jednak umówmy się, że nie jest to aż tak wielka wada, bo po pierwsze: grafika jest bardziej zadbana, a po drugie: większość fabularnie istotnych przedmiotów odznacza się „połyskiem”, którego naprawdę nie da się przeoczyć. Poza tym chwila skupienia nigdy nikomu jeszcze nie zaszkodziła.

 

Screen z gry "Stasis" (źródło: youtube.com)

 

Jednak to wspaniała oprawa audio sprawia, że klimat rozgrywki wybija się ponad najzwyklejszą przeciętność. Jeśli rzeczywiście coś w tej grze zasługuje na błyszczącego plusa to właśnie udźwiękowienie – zresztą nie mogło być inaczej skoro pracował nad nim Mark Morgan („Fallout”, „Fallout 2”, „Planescape: Torment”). Nieinwazyjnie i bardzo subtelnie owiewa naszego bohatera swoją niepokojącą melodią, w tempo podkreśla nagłe „skoki napięcia” i adekwatnie przygrywa towarzyszącym scenom, które na ową przygrywkę bezsprzecznie zasługują. Majstersztyk (przynajmniej biorąc za punkt odniesienia „Stasis”).

 

Z jednej strony należą się słowa uznania dla The Brotherhood, które postanowiło zrealizować całkiem ambitny projekt i ostatecznie wyszło z niego obronną ręką: fabuła przedstawiona jest bardzo niekonwencjonalnie i na swoim wczesnym etapie jest pochłaniająca. Z drugiej strony okazuje się być jedynie zlepkiem łatwo rozpoznawalnych standardów (najczęściej tych ustanowionych przez „Dead Space”). Gdyby paradoksalnie tytuł pojawił się parę lat wcześniej, miałby z pewnością silniejszą siłę przebicia na dość świeżym wówczas polu, jakim był horror sci-fi. Mimo wszystko, z pewnością nie będę nikomu „Stasis'a” odradzał – na rynku nie ma znowu aż takiego mrowia tytułów o podobnej tematyce, żeby grymasić nad solidną produkcją. Jeżeli zatem macie „stówę” na zbyciu to zapoznajcie się bezpośrednio z historią Johna Maracheka i oceńcie czy była tego warta. 

 

Ocena: 6,5/10

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

 

Autor recenzji publikuje też na portalu Filmweb.pl pod nickiem _GsHock_

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Stasis" – 2Dead Space

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

7 (7)

Gracz 44
3379 dni temu

Ładna i klimatyczna grafika. Gra rzeczywiście może być interesująca. Ciekawy jestem tej oprawy muzycznej. Artykuł bardzo dobry.
Dodaj opinię do tego komentarza

Więcej artykułów od autora GieHa

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 152 dni temu

liczba odwiedzin: 930

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 163 dni temu

liczba odwiedzin: 1072

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 588 dni temu

liczba odwiedzin: 1723

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 721 dni temu

liczba odwiedzin: 2735

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 776 dni temu

liczba odwiedzin: 1122

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 1057 dni temu

liczba odwiedzin: 1155

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 1158 dni temu

liczba odwiedzin: 1870

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 1226 dni temu

liczba odwiedzin: 1760

Polecamy podobne artykuły

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 721 dni temu

liczba odwiedzin: 2735

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 588 dni temu

liczba odwiedzin: 1723

autor:pottero(558 pkt)

utworzony: 3386 dni temu

liczba odwiedzin: 3391

Teraz czytane artykuły

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 3381 dni temu

liczba odwiedzin: 4179

autor:pj(15805 pkt)

utworzony: 275 dni temu

liczba odwiedzin: 1663

autor:aragorn136(23899 pkt)

utworzony: 291 dni temu

liczba odwiedzin: 805

autor:pj(15805 pkt)

utworzony: 2874 dni temu

liczba odwiedzin: 2323

autor:aragorn136(23899 pkt)

utworzony: 1297 dni temu

liczba odwiedzin: 1830

autor:aragorn136(23899 pkt)

utworzony: 3405 dni temu

liczba odwiedzin: 4168

autor:matusiak(75 pkt)

utworzony: 4386 dni temu

liczba odwiedzin: 7452

autor:aragorn136(23899 pkt)

utworzony: 2612 dni temu

liczba odwiedzin: 4489

Nowości

autor:admin(49331 pkt)

utworzony: 31 dni temu

liczba odwiedzin: 481

autor:pj(15805 pkt)

utworzony: 6 dni temu

liczba odwiedzin: 81

autor:admin(49331 pkt)

utworzony: 12 dni temu

liczba odwiedzin: 118

autor:admin(49331 pkt)

utworzony: 23 dni temu

liczba odwiedzin: 124

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 721 dni temu

liczba odwiedzin: 2735

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 1489 dni temu

liczba odwiedzin: 5261

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 588 dni temu

liczba odwiedzin: 1723

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 152 dni temu

liczba odwiedzin: 930

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1635 dni temu

liczba odwiedzin: 5776

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 776 dni temu

liczba odwiedzin: 1122

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 4151 dni temu

liczba odwiedzin: 7889

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 1590 dni temu

liczba odwiedzin: 10220

autor:GieHa(3414 pkt)

utworzony: 1916 dni temu

liczba odwiedzin: 3878

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.212

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję