O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

Międzynarodowy Dzień Teatru 2017 – krótkie podsumowanie - Kultura

27 marca 2017 roku odbyły się już 56. obchody Międzynarodowego Dnia Teatru. Z tej okazji również w Polsce nie zabrakło ciekawych wydarzeń, sztuk teatralnych i innych uroczystych momentów. W artykule podsumujemy ten dzień, opisując, co na tę okazję przygotowano w kilku wybranych miastach oraz przypomnimy parę ważnych informacji na temat tegoż podniosłego święta.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły

Na początek warto przybliżyć czytelnikom, kiedy to święto zostało ustanowione i kto jest inicjatorem tak wspaniałej idei.

 

Międzynarodowy Dzień Teatru został uchwalony w 1961 roku z inicjatywy i podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w Helsinkach. Celem było upamiętnienie otwarcia w Paryżu w dniu 27 marca 1957 roku Teatru Narodów, gdzie spotkały się grupy teatralne pochodzące z obu stron tzw. żelaznej kurtyny. Jako pierwszy z takim pomysłem wyszedł ówczesny prezydent Fińskiego Instytutu Teatralnego. Dziś święto to obchodzone jest aż przez ponad sto narodowych ośrodków ITI na całym świecie.

 

W trakcie obchodów realizowane są cele zawarte w statucie zobowiązań ITI. A są to m.in.: promocja i międzynarodowa wymiana informacji na temat teatru, pobudzenie kreacji i zwiększenie współpracy ludzi teatru oraz uświadomienie opinii publicznej wagi sztuki i artystycznej kreacji w życiu codziennym, aby dzięki temu wzmocnić przyjaźń i więzi międzyludzkie.

 

Dodatkowo, tradycją jest, że co roku 27 marca zostaje wysłana wiadomość (orędzie) od wybitnego człowieka teatru, w której autor zawiera swoje przemyślenia na temat teatru, i która jest przetłumaczona na ponad 20 języków (pierwszą wiadomość wysłał w 1962 roku Jean Cocteau). Orędzie to transmitują największe stacje telewizyjne i radiowe.

 

W tym roku światowe orędzie przygotowała francuska aktorka Isabelle Huppert (nominowano ostatnio od Oscara za świetną rolę w thrillerze „Elle”). Jej końcowe słowa o teatrze były niezwykle emocjonalne i prawdziwe. Napisała m.in.: „Teatr dla mnie to Inny, dialog, brak nienawiści, przyjaźń między narodami. Nie za bardzo wiem, co to znaczy, ale wierzę we wspólnotę, w przyjaźń między aktorami i widzami, w związek wszystkich, których łączy teatr, tych, którzy piszą, tłumaczą, oświetlają, ubierają, przygotowują dekoracje tych, którzy grają, którzy w nim pracują i tych, którzy do niego przychodzą. Teatr nas broni i chroni… Głęboko wierzę, że nas kocha… równie mocno, tak jak my go kochamy”. (źródło: www.dzienniklodzki.pl)


Autorem orędzia skierowanego do polskiego środowiska teatralnego był Leszek Mądzik – scenograf i reżyser, a także malarz, fotograf i profesor sztuk plastycznych. A brzmiało ono tak: „Są przestrzenie, w których czujemy się bezpiecznie, mimo że dotykają one przeżyć zarówno bolesnych, jak i radosnych. Stają się domem otwartym, przygarniającym tych, którzy szukają i tych, którzy zbliżyli się do tajemnicy prawdy o nas samych. Teatr jest taką świątynią, do której tłumnie bądź samotnie zdążamy, by przeżyć spotkanie z drugim człowiekiem, ufni w jego szczerość, wrażliwość i talent. Tego intymnego spotkania pragną tak twórcy, jak i widzowie. Teatr prowadzi nas w świat, gdzie marzenia, pragnienia są na wyciągnięcie ręki. Poddajemy im się, wyrażając wdzięczność nie tylko brawami, ale i ciszą. A jeżeli jeszcze ta cisza potrafi się przebić przez zgiełk, który nas czeka po wyjściu z teatru, to misja teatru jest spełniona. Błogosławieństwem teatru jest nie tylko fakt, że człowiek człowiekowi przekaże swoje przeżycia, ale że wychodzi z tego spotkania wzbogacony o doświadczenia, których dotąd nie znał. W swoim pędzie świat wyręcza nas z myślenia, nie dając przystani na namysł. Może świat opamięta się dopiero wtedy, kiedy przeczuje absurdalność swojej drogi. To na tej drodze powinniśmy stawiać teatry wybudowane nie tyle z betonu, ile z prawdy. Obrazy spektakli powinny krzyczeć dramatem człowieka, który wtapia się w scenografię spalonego Aleppo. Mamy może niewiele dróg, które prowadzą do uratowania człowieka, ale na pewno jedną z nich, choć nieraz błotnistą i trudną, jest teatr. Swoją terapię rozpoczął jeszcze przed wiekami, ale to dzisiaj wyjątkowo jej potrzebujemy”. (źródło: dotknijteatru.pl)

 

W Polsce w ramach Międzynarodowego Dnia Teatru organizowany jest też projekt o nazwie Dotknij Teatr. Projekt ten narodził się w 2010 roku w Łodzi, a jego inicjatorami była grupka łódzkich animatorów kultury i artystów. Jego zadaniem jest stworzyć możliwość twórczego spotkania widzów z ludźmi ze świata teatru, a co za tym idzie poznania teatru „od kuchni”. Mamy więc liczne warsztaty, akcje plenerowe, wystawy, wykłady itp. wydarzenie, dzięki którym lepiej można wsiąknąć w to środowisko teatralne, poczuć je, a nawet się w nim zauroczyć!

 

Jak wyglądał Międzynarodowy Dzień Teatru w kilku wybranych miastach w Polsce? O tym poniżej.

 

Włocławek

 

W niewielkim, acz urokliwym Włocławku Teatr Impresaryjny im. Włodzimierza Gniazdowskiego zaprosił mieszkańców na najnowsze przedstawienie przygotowane przez Teatr Ludzi Upartych pt. „Rewizor” (na podstawie komedii Mikołaja Gogola). To opowieść o pewnym miasteczku, do którego ma przybyć tytułowy rewizor – wysoki rangą urzędnik. Przestraszeni mieszkańcy przez pomyłkę biorą za niego zwykłego, młodego człowieka. To uniwersalny, ponadczasowy spektakl. Wystąpili w nim m.in.: Maja Jasińska, Emilia Kuczmaja, Katarzyna Michalska, Katarzyna Misiak, Katarzyna Salamończyk, Adrian Domanowski, Piotr Gutowski, Adrian Kaczmarkowski, Artur Kujawa i Henryk Michalak.

 

Poznań

 

W stolicy Wielkopolski Teatr Wielki zaprosił na sentymentalną podróż, czyli została zorganizowana zbiórka zdjęć mieszkańców Poznania z ich pobytu w teatrze, aby w przyszłości można je było wystawić w trakcie uroczystości jubileuszowych.

 

Z kolei w Teatrze Polskim pod szyldem wspomnianego wyżej projektu „Dotknij Teatru” obchody potrwają do 3 kwietnia. 27 marca nie zabrakło spektakli pt. „Malowany ptak”, „Ojczyzna” i „Hymn do miłości”.

 

Teatr Nowy przygotował natomiast dzień otwarty. Wszyscy zainteresowani mogli zwiedzić jego zakamarki – pracownie, garderoby itp. oraz ujrzeć pokazy charakteryzacji.


Wrocław

 

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru Opera Wrocławska zaprosiła mieszkańców miasta do jej zwiedzenia. Po raz pierwszy w historii była możliwość wejścia na dach zabytkowego budynku (projekt „Operowy labirynt”). Odbył się też spektakl dla dzieci pt. „W krainie Czarodziejskiego fletu”. A w Kinie Nowe Horyzonty przed pokazem filmu pt. „Jota” miało miejsce spotkanie z choreografem-rezydentem Opery Wrocławskiej – Jackiem Tyskim.

 

Miłośnicy niezwykłych animacji mogli zapoznać się z wystawą świetnej, utalentowanej scenografki Martyny Cierpisz. Jej prace pokazało Centrum Kultury Agora.

 

Kraków

 

W Krakowie wskrzeszono uśpioną przez kilkanaście lat tradycję. Radio Kraków oraz „Dziennik Polski” wraz z oddziałem ZASP zorganizowali plebiscyt Krakowskie Złote Maski! Ich laureatów wyłoniono wieczorem podczas Rautu Aktorów. Poza tym wskrzeszono również nagrody Ludwiki. Na zwycięzców Złotych Masek głosowali za drogą internetową i za pomocą SMS-ów miłośnicy teatru. Najpopularniejszym aktorem został Radosław Krzyżowski (Narodowy Stary Teatr), aktorką Małgorzata Piskorz (Teatr Bagatela), a spektaklem „Legalna blondynka” (Teatr Variete). Najlepszym spektaklem dziecięcym uznano „Syna smoka” (Teatr Ludowy).

 

Laureatów Ludwików wybrało natomiast jury złożone z ok. 70 znawców teatru oraz z laureatów ogólnopolskich nagród teatralnych z ostatnich lat. Nagrodzono m.in. Krzysztofa Globisza (najlepsza rola męska), Dorotę Segdę i Małgorzatę Kochan (najlepsze role kobiece).

 

Łódź

 

W ramach akcji „Dotknij Teatru” już ósmy raz odbyły się przeróżne ciekawe wydarzenia (ponad 20 premier spektakli). Tegoroczna edycja „Dotknij Teatru” nosiła nazwę „Prze/kroczenie”. Takie, a nie inne hasło miało być związane z refleksjami na temat: „ciało jako obiekt opresji” i „kulturowe ograniczenia”. W Poleskim Ośrodku Sztuki odbyło się też spotkanie autorskie z Marią Peszek, czyli „Prze/kraczanie z Marią Peszek”.

 

Poza tym w Teatrze Kijo odbyła się premierą „Mioklonopolis” – spektaklu zrealizowanego w procesie laboratoryjnego poszukiwania związków między medycyną a teatrem tańca. A w kolejnych dniach m.in. na Małej Sali Teatru Nowego zaplanowano peformance w połączeniu z nowymi mediami pt. „Lovesong”.

 


 

*Artykuł ukazał się również na portalu Centrum Sceny.pl

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:




pj (16724 pkt)
Ilość odwiedzin: 2 512
Czas czytania: 2 651 min.
Kategoria: Kultura
Dodano: 3141 dni temu [2017-03-29]

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.198

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję