O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
 -

"Agony" – Trochę piekło, ale przestało. - Recenzje gier

Ze „średniakami” rynku gier wideo sprawa zawsze jest skomplikowana. Nie mogą one zostać wydane w tempie „ekspresowym”, bo charakteryzują się na ogół dużo większą złożonością niż te mniejsze produkty indie. Jednocześnie nie stoją za nimi wagony pieniędzy, które pozwalają na kilkuletni nawet developing gry (plus: kampanie reklamowe, prezentacje na Expo, etc.) - jak w przypadku produktów AAA. Innymi słowy: im dłużej taki „średniak” jest przygotowywany, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie nieudany. Ironiczna kwestia jest taka, że państwu z polskiego MadMind Studio udało się, na pewnym metapoziomie, zwizualizować przysłowie: „dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane”.

Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
GieHa (3482 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
4 948
Czas czytania:
6 253 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
GieHa (3482 pkt)
Dodano:
2516 dni temu

Data dodania:
2018-08-02 19:36:40

Agony” swoje pierwsze zapowiedzi miało mniej więcej w ostatnim kwartale 2016 roku. Niedługo potem pojawiła się możliwość zagrania w jego kickstarter-demo w wersji pre alpha. Wspominam o tym nie tylko z konieczności zamieszczenia tła „historycznego”, ale także przez kwestię o wiele bardziej intrygującą – wydany produkt nie różni się w zasadzie od własnej wersji demonstracyjnej, która liczy już sobie ponad półtora roku. Rzecz jasna „gotowa” gra jest dłuższa i uzupełniona o brakujące wówczas elementy eksploracyjne, ale tak po prawdzie nie działa to na jej korzyść...

 

To gra przede wszystkim dla ludzi mocno wierzących. Musimy mocno wierzyć, że czerpanie przyjemności z rozgrywki, polegającej w dużej mierze na przemierzaniu korytarzy uformowanych z obślizgłych wnętrzności, rozczłonkowanych ciał i skąpanych w posoce kościanych form w żadnym stopniu nie świadczy o stanie naszego zdrowia psychicznego. Mówiąc bardziej serio, jest to w istocie jedyna poważna zaleta „Agony” pod warunkiem, że kogoś automatycznie nie odrzuca perspektywa zanurzenia się w psychodelicznej i groteskowej wizji piekła spod znaku MadMind.

 

Screen z gry "Agony" (źródło: youtube.com)

 

Na samym początku gracze o skrzywionej specyficznej wrażliwości mogą faktycznie zainteresować się przedstawionym światem, do którego trafiła sterowana przez nas, potępiona dusza. Dbałość o wszelakie „urozmaicenia” i szczegóły może nieraz zafascynować zszokować: potępieniec układający murek, w którym za zaprawę służą zniekształcone i skrzeczące noworodki lub las szpetnych, ruszających się rąk to swoiste przykłady, które pomogą wam zrozumieć pomysł twórców na stylowość lokacji w grze.

 

Wszak samo „podziwianie” różnych miejscówek, nudzi się już zasadniczo po pierwszej godzinie zabawy. Spowodowane jest to właściwie zerową zawartością pozostałych elementów produkcji. Jest tu oczywiście próba dodania surwiwalu „outlastowego” (czyt. możesz tylko uciekać i się schować), ale jest tak łopatologiczna i wtórna, że zamiast powodować jakiekolwiek napięcie u grającego, tylko frustruje. Nie inaczej jest też z „możliwością” wędrówki duszy z padniętego ciała w poszukiwaniu innego, możliwego do opanowania – taka sztuczka dla sztuczki, bo nowe powłoki nie dają nowych możliwości, a nawet jeżeli nasz czas astralny dobiegnie końca przed opanowaniem kolejnego obiektu to cóż z tego. Zaczniemy po prostu od checkpointu (jeżeli w ogóle będzie się nam jeszcze chciało grać).

 

Screen z gry "Agony" (źródło: youtube.com)

 

Gra w zanadrzu ma jeszcze niedorozwinięty system collectibles, który jest tak nudny i nieczytelny, że sam nie wiem, co o nim mogę więcej powiedzieć. Gdzieś znajdziemy statuetkę, w innym kącie "waginojabłko" (które podobno ma jakiś wpływ na nasze umiejętności), a co jakiś czas potkniemy się o skrawki papirusów opowiadających jakąś historię (która nie zainteresowała mnie w żadnym stopniu).

 

Przeciwnicy świetnie wkomponowują się w system rozgrywki, bo zamiast przerażać/niepokoić - frustrują. Prawda, wyglądają oryginalnie, ale gdy raz po raz będziemy musieli mierzyć się z ich ograniczoną AI, której jedyne „obejście” polegać będzie na ukrywaniu się w ściennej dziurze i oczekiwaniu na okazję do szybkiego sprintu (lub „skryptowanego” zrzucenia wroga w przepaść), to prędzej czy później zaniknie u nas choćby cień entuzjazmu dla dalszych zmagań w piekielnych czeluściach.

 

Screen z gry "Agony" (źródło: youtube.com)

 

Bezwzględnie stwierdzę, iż „Agony” to gra, która paradoksalnie jest gorsza od własnego dema. Sami pomyślcie, gdyby na początku 2017 roku developerzy z MadMind Studio zaprzestali dalszych prac nad tym tytułem  i dopracowali wszystkie jego gotowe już wówczas elementy, dostalibyśmy skondensowanego i intrygującego walkera. Zamiast tego, nieudanie (trzeba to niestety rzec) doczepiano tu kolejne tematy, które niepotrzebnie rozciągnęły i rozmyły pozytywną esencję gry.

 

Ocena: 3/10

 


źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

Autor recenzji publikuje też na portalu Filmweb.pl pod nickiem _GsHock_

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Galeria zdjęć - "Agony" – Trochę piekło, ale przestało.

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

Więcej artykułów od autora GieHa

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 285 dni temu

liczba odwiedzin: 1220

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 296 dni temu

liczba odwiedzin: 1330

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 721 dni temu

liczba odwiedzin: 1910

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 853 dni temu

liczba odwiedzin: 2923

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 909 dni temu

liczba odwiedzin: 1236

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 1190 dni temu

liczba odwiedzin: 1239

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 1291 dni temu

liczba odwiedzin: 2011

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 1359 dni temu

liczba odwiedzin: 1847

Polecamy podobne artykuły

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 1771 dni temu

liczba odwiedzin: 2117

autor:entuzjastagier(61 pkt)

utworzony: 1616 dni temu

liczba odwiedzin: 2923

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 909 dni temu

liczba odwiedzin: 1236

Teraz czytane artykuły

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 2516 dni temu

liczba odwiedzin: 4948

autor:pj(16395 pkt)

utworzony: 3123 dni temu

liczba odwiedzin: 4569

autor:marmir83(1014 pkt)

utworzony: 103 dni temu

liczba odwiedzin: 402

autor:pj(16395 pkt)

utworzony: 1857 dni temu

liczba odwiedzin: 3807

autor:aragorn136(24858 pkt)

utworzony: 3904 dni temu

liczba odwiedzin: 3658

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4542 dni temu

liczba odwiedzin: 23442

Nowości

autor:eliart(747 pkt)

utworzony: 12 dni temu

liczba odwiedzin: 181

autor:aragorn136(24858 pkt)

utworzony: 21 dni temu

liczba odwiedzin: 127

autor:HR(351 pkt)

utworzony: 190 dni temu

liczba odwiedzin: 405

Artykuły z tej samej kategorii

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 853 dni temu

liczba odwiedzin: 2923

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 1622 dni temu

liczba odwiedzin: 5424

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 721 dni temu

liczba odwiedzin: 1910

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 285 dni temu

liczba odwiedzin: 1220

autor:Ahyrion(582 pkt)

utworzony: 1768 dni temu

liczba odwiedzin: 6036

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 909 dni temu

liczba odwiedzin: 1236

autor:piterwm90(218 pkt)

utworzony: 4283 dni temu

liczba odwiedzin: 8004

autor:GieHa(3482 pkt)

utworzony: 1723 dni temu

liczba odwiedzin: 10440

autor:aragorn136(24858 pkt)

utworzony: 124 dni temu

liczba odwiedzin: 438

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.228

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję