O nasArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga

"Agony" - Trochę piekło, ale przestało. - Recenzje gier

Ze „średniakami” rynku gier wideo sprawa zawsze jest skomplikowana. Nie mogą one zostać wydane w tempie „ekspresowym”, bo charakteryzują się na ogół dużo większą złożonością niż te mniejsze produkty indie. Jednocześnie nie stoją za nimi wagony pieniędzy, które pozwalają na kilkuletni nawet developing gry (plus: kampanie reklamowe, prezentacje na Expo, etc.) - jak w przypadku produktów AAA. Innymi słowy: im dłużej taki „średniak” jest przygotowywany, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie nieudany. Ironiczna kwestia jest taka, że państwu z polskiego MadMind Studio udało się, na pewnym metapoziomie, zwizualizować przysłowie: „dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane”.

Informacje o artykule
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
GieHa (424 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
722
Czas czytania:
1 210 min.
Kategoria:
Recenzje gier
Autor:
GieHa (424 pkt)
Dodano:
77 dni temu

Data dodania:
2018-08-02 19:36:40

Agony” swoje pierwsze zapowiedzi miało mniej więcej w ostatnim kwartale 2016 roku. Niedługo potem pojawiła się możliwość zagrania w jego kickstarter-demo w wersji pre alpha. Wspominam o tym nie tylko z konieczności zamieszczenia tła „historycznego”, ale także przez kwestię o wiele bardziej intrygującą – wydany produkt nie różni się w zasadzie od własnej wersji demonstracyjnej, która liczy już sobie ponad półtora roku. Rzecz jasna „gotowa” gra jest dłuższa i uzupełniona o brakujące wówczas elementy eksploracyjne, ale tak po prawdzie nie działa to na jej korzyść...

 

To gra przede wszystkim dla ludzi mocno wierzących. Musimy mocno wierzyć, że czerpanie przyjemności z rozgrywki, polegającej w dużej mierze na przemierzaniu korytarzy uformowanych z obślizgłych wnętrzności, rozczłonkowanych ciał i skąpanych w posoce kościanych form w żadnym stopniu nie świadczy o stanie naszego zdrowia psychicznego. Mówiąc bardziej serio, jest to w istocie jedyna poważna zaleta „Agony” pod warunkiem, że kogoś automatycznie nie odrzuca perspektywa zanurzenia się w psychodelicznej i groteskowej wizji piekła spod znaku MadMind.

 

Screen z gry "Agony" (źródło: youtube.com)

 

Na samym początku gracze o skrzywionej specyficznej wrażliwości mogą faktycznie zainteresować się przedstawionym światem, do którego trafiła sterowana przez nas, potępiona dusza. Dbałość o wszelakie „urozmaicenia” i szczegóły może nieraz zafascynować zszokować: potępieniec układający murek, w którym za zaprawę służą zniekształcone i skrzeczące noworodki lub las szpetnych, ruszających się rąk to swoiste przykłady, które pomogą wam zrozumieć pomysł twórców na stylowość lokacji w grze.

 

Wszak samo „podziwianie” różnych miejscówek, nudzi się już zasadniczo po pierwszej godzinie zabawy. Spowodowane jest to właściwie zerową zawartością pozostałych elementów produkcji. Jest tu oczywiście próba dodania surwiwalu „outlastowego” (czyt. możesz tylko uciekać i się schować), ale jest tak łopatologiczna i wtórna, że zamiast powodować jakiekolwiek napięcie u grającego, tylko frustruje. Nie inaczej jest też z „możliwością” wędrówki duszy z padniętego ciała w poszukiwaniu innego, możliwego do opanowania – taka sztuczka dla sztuczki, bo nowe powłoki nie dają nowych możliwości, a nawet jeżeli nasz czas astralny dobiegnie końca przed opanowaniem kolejnego obiektu to cóż z tego. Zaczniemy po prostu od checkpointu (jeżeli w ogóle będzie się nam jeszcze chciało grać).

 

Screen z gry "Agony" (źródło: youtube.com)

 

Gra w zanadrzu ma jeszcze niedorozwinięty system collectibles, który jest tak nudny i nieczytelny, że sam nie wiem, co o nim mogę więcej powiedzieć. Gdzieś znajdziemy statuetkę, w innym kącie "waginojabłko" (które podobno ma jakiś wpływ na nasze umiejętności), a co jakiś czas potkniemy się o skrawki papirusów opowiadających jakąś historię (która nie zainteresowała mnie w żadnym stopniu).

 

Przeciwnicy świetnie wkomponowują się w system rozgrywki, bo zamiast przerażać/niepokoić - frustrują. Prawda, wyglądają oryginalnie, ale gdy raz po raz będziemy musieli mierzyć się z ich ograniczoną AI, której jedyne „obejście” polegać będzie na ukrywaniu się w ściennej dziurze i oczekiwaniu na okazję do szybkiego sprintu (lub „skryptowanego” zrzucenia wroga w przepaść), to prędzej czy później zaniknie u nas choćby cień entuzjazmu dla dalszych zmagań w piekielnych czeluściach.

 

Screen z gry "Agony" (źródło: youtube.com)

 

Bezwzględnie stwierdzę, iż „Agony” to gra, która paradoksalnie jest gorsza od własnego dema. Sami pomyślcie, gdyby na początku 2017 roku developerzy z MadMind Studio zaprzestali dalszych prac nad tym tytułem  i dopracowali wszystkie jego gotowe już wówczas elementy, dostalibyśmy skondensowanego i intrygującego walkera. Zamiast tego, nieudanie (trzeba to niestety rzec) doczepiano tu kolejne tematy, które niepotrzebnie rozciągnęły i rozmyły pozytywną esencję gry.

 

Ocena: 3/10

 


źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)

 

Autor recenzji publikuje też na portalu Filmweb.pl pod nickiem _GsHock_

Galeria zdjęć - "Agony" - Trochę piekło, ale przestało.

Temat / Nick:

Treść komentarza:

Więcej artykułów od autora GieHa

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 224 dni temu

liczba odwiedzin: 785

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 359 dni temu

liczba odwiedzin: 433

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 555 dni temu

liczba odwiedzin: 839

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 630 dni temu

liczba odwiedzin: 571

Teraz czytane artykuły



autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 77 dni temu

liczba odwiedzin: 722

autor:aragorn136(3704 pkt)

utworzony: 1898 dni temu

liczba odwiedzin: 3786

autor:PaM(570 pkt)

utworzony: 2186 dni temu

liczba odwiedzin: 161741

autor:pj(2204 pkt)

utworzony: 1120 dni temu

liczba odwiedzin: 1436

autor:admin(3917 pkt)

utworzony: 169 dni temu

liczba odwiedzin: 184

autor:admin(3917 pkt)

utworzony: 533 dni temu

liczba odwiedzin: 883

autor:pj(2204 pkt)

utworzony: 598 dni temu

liczba odwiedzin: 726

autor:PaM(570 pkt)

utworzony: 2053 dni temu

liczba odwiedzin: 16791

autor:PaM(570 pkt)

utworzony: 885 dni temu

liczba odwiedzin: 10300

autor:dbania(69 pkt)

utworzony: 1443 dni temu

liczba odwiedzin: 3349

autor:pj(2204 pkt)

utworzony: 1305 dni temu

liczba odwiedzin: 1720

autor:pj(2204 pkt)

utworzony: 1435 dni temu

liczba odwiedzin: 12202

autor:aragorn136(3704 pkt)

utworzony: 670 dni temu

liczba odwiedzin: 2464

autor:pj(2204 pkt)

utworzony: 1847 dni temu

liczba odwiedzin: 2308

autor:pj(2204 pkt)

utworzony: 701 dni temu

liczba odwiedzin: 687

autor:aragorn136(3704 pkt)

utworzony: 356 dni temu

liczba odwiedzin: 384

autor:PaM(570 pkt)

utworzony: 2200 dni temu

liczba odwiedzin: 95283

autor:admin(3917 pkt)

utworzony: 6 dni temu

liczba odwiedzin: 48

autor:Filmaniak01(165 pkt)

utworzony: 6 dni temu

liczba odwiedzin: 82

autor:admin(3917 pkt)

utworzony: 8 dni temu

liczba odwiedzin: 74

autor:aragorn136(3704 pkt)

utworzony: 18 dni temu

liczba odwiedzin: 1382

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 799 dni temu

liczba odwiedzin: 993

autor:PaM(570 pkt)

utworzony: 2215 dni temu

liczba odwiedzin: 10139

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 713 dni temu

liczba odwiedzin: 912

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 555 dni temu

liczba odwiedzin: 839

autor:GieHa(424 pkt)

utworzony: 359 dni temu

liczba odwiedzin: 433

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2018 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.225

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję