O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
PaM (1166 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
28 772
Czas czytania:
36 613 min.
Kategoria:
Elektronika
Autor:
PaM (1166 pkt)
Dodano:
3484 dni temu

Data dodania:
2015-10-12 10:10:00

 

Modulacja częstotliwości (FM)

 

Podobnie jak w sygnałach modulowanych fazowo, możemy wykonać modulację częstotliwości dla wybranego przebiegu z tą różnicą, iż modulacja używa kolejnego oscylatora. Dzięki temu mamy przebieg z pierwszego oscylatora jako przebieg wejściowy oraz przebieg z oscylatora 2 jako fala modulująca. Na wyjściu mamy wynik nałożenia dwóch przebiegów, ale w tym przypadku uzyskujemy zmianę w czasie przebiegu, a więc w jej częstotliwości. Wynik nie wpływa na wartość amplitudy, a zmienia jedynie jej częstotliwość. Jak widzimy na wykresie, tam gdzie nachodzą na siebie 2 wykresy przebiegu (OSC1 z OSC2) na wyniku mamy podniesienie częstotliwości o wartość z OSC2 dla przebiegu fali z OSC1. 

 

Brzmi dość skomplikowanie i trudno jest sobie wyobrazić taką zmianę, bo w procesie modulacji częstotliwości zmienia się coś innego niż w przypadku modulacji fazy, gdzie widać od razu zmianę. Oscylator nr 1 generuje falę prostokątną, natomiast na oscylatorze nr 2 widzimy przebieg fali sinus. Na wykresie wynikowym widzimy, iż przebieg jest jak by gęstszy w miejscu, gdzie oscylator 1 ma wartość maksymalną. Ta gęstość jest umownie w tym przypadku 2x większa (częstsza). Dla oscylatora 1 gdzie wynik jest 0, modulacja częstotliwości jest 2x rzadsza z przebiegu oscylatora nr 2. Zatem zmiana częstotliwości występuje tylko wtedy, gdy fala oscylatora, który jest modulatorem ma różny przebieg. Częstotliwość oscylatora wejściowego zmienia się w sposób zgodny z częstotliwością w czasie i wartości, o którym mówi oscylator fali modulowanej.

 

Modulacja częstotliwości nadaje nowy efekt brzmieniowy zupełnie inny niż w przypadku modulacji fazy. Dostępne są nowe efekty, gdyż na wejściu możemy mieć nie tylko takie podstawowe dane jak na przedstawionym wykresie, a oscylatory mogą wygenerować bardziej złożone przebiegi. Modulacja częstotliwości znacząco wpływa na barwę generowanego dźwięku, bo zmiany dzieją się w przebiegu częstotliwości.

 

Interesującą techniką jest sprytne łączenie tych 2 modulacji razem, szczególnie w różnym przebiegu w czasie. Taki instrument elektroniczny posiadający te podstawowe funkcje – już posiada pewne parametry, którymi możemy się posługiwać, aby tworzyć różnorodny dźwięk.

 

Generator LFO – generator wolnych przebiegów – Low Frequency Oscillator

 

W podstawowych instrumentach elektronicznych znajdziemy również generator wolnych przebiegów. Wolne przebiegi oznaczają niższe częstotliwości – są to bardzo niskie częstotliwości, które wyraża się czasami w jako 1/8s, 1/4s, 1/2s, 1s, 2s, 4s, 8s itd. Są to przebiegi bardzo wolne – często oscylujące w zakresie od kilku Hz do ułamków Hz. Do czego jest to nam potrzebne? Możemy podpiąć się z takim przebiegiem w miejsce np. modulatora częstotliwości. Wtedy fala wygenerowana przez LFO może być falą modulującą. Ma ona wolny przebieg, zatem cykliczne narastanie lub opadanie sygnału będzie realizowane np. cyklicznie przez 8 sekund. Czyli częstotliwość będzie narastała przez 8 sekund, a następnie osiągnie swoje maximum i przez kolejne 8 sekund zacznie opadać itd. Generator LFO jest generatorem powtórzeniowym (cyklicznym), czyli fala ma swój początek i koniec i jest powtarzana w nieskończoność. Podobnie jak w przypadku standardowego oscylatora – fala generowana przez LFO może mieć kształt sinusoidy, trójkąta, prostokąta, czy o losowo wybranym przebiegu. Są instrumenty, gdzie można taką falę dodatkowo tworzyć lub programować. W bardziej zaawansowanych instrumentach takich generatorów może być kilka, a my jako użytkownicy możemy je podpinać w dowolne miejsca, zmieniając właściwości lub wpływając na barwę dźwięku w czasie. Często generator LFO wykorzystujemy w połączeniu z modulatorem częstotliwości uzyskując ładny efekt wow-wow. Intensywność sygnału LFO można zatem podpiąć na wyjście potencjometru znajdującego się obok potencjometru PITCH na klawiaturze muzycznej. Pitch służy do podnoszenia lub obniżenia tonu o np. 2 wartości, a posiadając zaraz z boku suwak modulatora+LFO otrzymujemy ładny efekt przedłużenia barwy. Dzięki temu możemy uzyskać bardzo ładną linię melodyczną, łącząc tylko te 2 efekty. W klasyce muzyki elektronicznej tego typu połączenie jest podstawą do tworzenia muzyki. 

 

LFO wykorzystamy także do zmiany np. PAN – kanałów lewego i prawego w sygnale Stereo, tak aby dźwięk był mocniejszy raz w lewej raz w prawej kolumnie przez kilka sekund. Zastosowań LFO jest praktycznie nieograniczona ilość, bo zawsze możemy go zastosować, tam gdzie mamy możliwość zmiany jakiegoś parametru w instrumencie.

 

Na zakończenie tego artykułu, który miał być tylko wstępem do podstaw instrumentów elektronicznych, chciałbym zwrócić uwagę, iż są to podstawy, czyli zawarłem tutaj zupełnie najprostszą teorię związaną z narzędziami stosowanymi w syntezatorach (analogowych czy cyfrowych, a także tych wirtualnych VST). Mam nadzieję, że tym artykułem zachęciłem Cię, do spróbowania własnych sił w tworzeniu muzyki elektronicznej na syntezatorach i że nie zapomniałem o czymś istotnym jak na sam początek. Wiadomo jednak, że rozpoczęcie zabawy z syntezatorami to droga sprawa. Ceny podstawowych modeli zaczynają się od 1000 zł, a kończą hmm i tutaj można powiedzieć, że ta rozpiętość może być bardzo wysoka. Oczywiście oryginalne syntezatory MOOG-a będą trzymały się w wysokich cenach np. kilkanaście tyś zł. Stare analogi osiągają tutaj również wysokie sumy – ze względów na historyczną wartość (są to modele z lat 60., 70. czy 80. ubiegłego wieku) i pochodzą najczęściej z USA. Ich naprawy, konserwacje i transport do Polski jest kosztowny, ale są muzycy, którzy to robią, bo znają wartość analogowego brzmienia. 

 

Dziś mamy inną możliwość – tzw. wirtualne syntezatory. Dzięki programom komputerowym i wtyczką VST, możemy zamienić nasz standardowy PC, na całe studio nagraniowe za niewielkie pieniądze. Wybrałem tutaj program FL Studio, gdyż jest to program uniwersalny do obsługi i tworzenia muzyki na podstawie VST, a jednocześnie jest programem intuicyjnym i dość niedrogim (pełna wersja kosztuje od 400 zł do 800 zł w zależności od pakietu). Jeżeli ten artykuł będzie miał zainteresowanie, zamierzam rozszerzyć go o zestaw tutoriali dla programu FL Studio wraz z opisami technik, jakie można stosować w tym programie. 

 

Na koniec, przedstawienie możliwości najnowszego syntezatora mooga Moog Sub 37.

 

  

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:




Galeria zdjęć - Syntezatory – Historia tworzenia muzyki elektronicznej

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

1 (1)

Koko
3400 dni temu

Świetny artykuł, ale gdzie jest reszta? :( Urywa się w połowię zdania, a zaciekawiłem się niesamowicie!
Dodaj opinię do tego komentarza

0 (0)

Admin
3399 dni temu

Do Koko: Artykuł nie jest jeszcze w pełni gotowy i widoczny na stronie, ale możliwe, że znalazłeś go, tak jak inni przez google. Wkrótce będzie ukończony.
Dodaj opinię do tego komentarza

Więcej artykułów od autora PaM

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 997 dni temu

liczba odwiedzin: 1166

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4485 dni temu

liczba odwiedzin: 23298

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4460 dni temu

liczba odwiedzin: 14644

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4295 dni temu

liczba odwiedzin: 11992

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4502 dni temu

liczba odwiedzin: 14945

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4467 dni temu

liczba odwiedzin: 20682

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 2161 dni temu

liczba odwiedzin: 36083

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4357 dni temu

liczba odwiedzin: 20447

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4435 dni temu

liczba odwiedzin: 23502

Polecamy podobne artykuły

autor:sebastiandziuda(1274 pkt)

utworzony: 1571 dni temu

liczba odwiedzin: 1771

autor:aragorn136(24491 pkt)

utworzony: 1056 dni temu

liczba odwiedzin: 1228

autor:admin(50871 pkt)

utworzony: 1030 dni temu

liczba odwiedzin: 971

autor:pj(16185 pkt)

utworzony: 385 dni temu

liczba odwiedzin: 629

autor:admin(50871 pkt)

utworzony: 278 dni temu

liczba odwiedzin: 661

Teraz czytane artykuły

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 3484 dni temu

liczba odwiedzin: 28772

autor:pj(16185 pkt)

utworzony: 4041 dni temu

liczba odwiedzin: 9031

autor:pj(16185 pkt)

utworzony: 1920 dni temu

liczba odwiedzin: 9928

autor:pj(16185 pkt)

utworzony: 3571 dni temu

liczba odwiedzin: 6043

autor:bonopasiak(3879 pkt)

utworzony: 1628 dni temu

liczba odwiedzin: 3908

autor:pj(16185 pkt)

utworzony: 809 dni temu

liczba odwiedzin: 687

autor:aragorn136(24491 pkt)

utworzony: 1397 dni temu

liczba odwiedzin: 1959

autor:GieHa(3454 pkt)

utworzony: 1234 dni temu

liczba odwiedzin: 1950

Nowości

autor:aragorn136(24491 pkt)

utworzony: 14 dni temu

liczba odwiedzin: 94

autor:admin(50871 pkt)

utworzony: 4 dni temu

liczba odwiedzin: 40

autor:admin(50871 pkt)

utworzony: 22 dni temu

liczba odwiedzin: 355

autor:admin(50871 pkt)

utworzony: 18 dni temu

liczba odwiedzin: 114

autor:eliart(670 pkt)

utworzony: 23 dni temu

liczba odwiedzin: 111

Artykuły z tej samej kategorii

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 3267 dni temu

liczba odwiedzin: 87179

autor:admin(50871 pkt)

utworzony: 132 dni temu

liczba odwiedzin: 312

autor:pj(16185 pkt)

utworzony: 1225 dni temu

liczba odwiedzin: 1997

autor:pj(16185 pkt)

utworzony: 460 dni temu

liczba odwiedzin: 551

autor:admin(50871 pkt)

utworzony: 1542 dni temu

liczba odwiedzin: 2970

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
1.494

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję