O nasChronologiaArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
Wstęp
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
PaM (1166 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
28 994
Czas czytania:
36 857 min.
Kategoria:
Elektronika
Autor:
PaM (1166 pkt)
Dodano:
3558 dni temu

Data dodania:
2015-10-12 10:10:00

Stworzyć brzmienie

Z tych podstawowych tonów można zbudować prawie dowolny rodzaj brzmienia – tak uważał Robert Moog i do tego dążył. Ciężko było oddać naturalne brzmienia instrumentów, posiadając tylko te podstawowe przebiegi fal. Z pomocą przychodzi matematyka. Jeżeli do dyspozycji mamy nie jeden, a kilka oscylatorów, możemy trochę poeksperymentować, nakładając 2 tony na siebie. W taki sposób możemy pokusić się o „wytworzenie” prawie nieograniczonej ilości niepowtarzanych brzmień. Często standardem są 2 lub 3 oscylatory w jednym syntezatorze, lecz nie jest to regułą. Są syntezatory wykorzystujące tylko jeden oscylator, lecz posiadają bardzo sprytne algorytmy, które wpływają na brzmienie wygenerowanej fali.

 

 

ADSR, czyli obwiednia (Envelope)

 

Skrót jest akronimem od słów Attack, Decay, Sustain, Relase. Obwiednia jest podstawowym narzędziem, który umożliwia nam nie tyle zmianę tonu czy wpływ na brzmienie, ale odgrywa znaczącą rolę pod względem czasu i sposobu trwania samego brzmienia. Bez tego narzędzia niemożliwa by była rekonstrukcja większości instrumentów. Na czym polega ten mechanizm?

 

Attack – z ang. Atakować, ja bym to nazwał narastaniem w tym przypadku mierzonym w jednostkach czasu. Dla każdego brzmienia dzięki temu parametrowi możemy ustawić, czas narastania od ciszy do pełnej głośności tonu. Niski parametr spowoduje szybkie narastanie, co w efekcie umożliwi odtworzenie tonu od razu po wciśnięciu klawisza. Zwiększając ten parametr, wydłużamy czas narastania, a zatem przy zwiększonym ustawieniu narastania po wciśnięciu klawisza na klawiaturze muzycznej nie usłyszymy dźwięku od razu, lecz narastająco przez odpowiednio wybrany czas np. 1 sekundę. Po tym ustalonym czasie dźwięk uzyska swoją maksymalną głośność.

 

Decay – z ang. rozpad, zanik. Tym parametrem możemy regulować czas, po którym głośność dźwięku osiągnie zadaną wartość ustawioną przez parametr Sustain. Jest to przyciszenie, a efekt nazywamy zanikiem. Decay działa w czasie naciśniętego i trzymanego w pozycji wciśniętej klawisza klawiatury muzycznej, po wykonaniu czasu Attack. W skrócie jest to czas, po którym głośność uzyska wartość zadaną przez parametr Sustain, przechodząc od poziomu maksymalnej głośności do zadanej głośności parametrem Sustain. 

 

Sustain – ang. odnieść, podtrzymać. Parametr wyrażony w procentach określa poziom głośności, jaki zostanie ustawiony po czasie wyrażonym parametrem Decay. Prościej, tym parametrem określamy głośność, do jakiej płynnie będziemy przechodzić w czasie ustawionym przez Decay. Jeżeli uzyskamy tę wartość głośności, to będzie ona utrzymywana do czasu zwolnienia klawisza w klawiaturze muzycznej. 

 

Relase – ang. zwolnienie, puszczenie – Parametr wyrażony w jednostce czasu, określający czas spadku głośności do zera, licząc od głośności wyrażonej przez parametr Sustain. Po zwolnieniu klawisza na klawiaturze muzycznej dźwięk był emitowany z głośnością Sustain i zostanie wyciszony do zera. Jak szybko? O czasie tego wyciszenia decyduje parametr Relase.   

 

Obwiednia jest zatem bardzo istotnym mechanizmem i daje muzykowi wiele nowych możliwości. Pamiętam, jak osobiście działając na podstawowych programach muzycznych wykorzystywałem parametr Relase, aby cieszyć się przedłużonym zanikiem tonów. Ten efekt był prawie taki jak włączenie efektu Reeverb, o którym napiszemy później. Obwiednia jest wykorzystywana przez instrumenty elektroniczne również dla zastosowań np. filtrów. Oddzielne 4 suwaki dla filtru powodują zmianę wartości filtru, a zatem brzmienia w czasie jego trwania. 

 

 

Modulacja fazy (PM)

 

 

Modulacja fazy jest powtórzeniem wcześniej wygenerowanego przebiegu z przesunięciem czasowym. Tym razem z pomocą przychodzi nam matematyka i operatory logiczne. Za pomocą jednego wygenerowanego przebiegu przez jeden oscylator, możemy „stworzyć” inny zupełnie zmienny przebieg. Wystarczy utworzyć np. 2 takie same przebiegi i przesunąć je w czasie, aby usłyszeć efekt. Dodatkowo możemy wykorzystać operatory, stosując wycinania, nakładania czy mnożenia tych przebiegów. W efekcie powstaje inny przebieg, generujący nową barwę dźwięku. W syntezatorach Mooga do takich operacji wykorzystywano zewnętrzne moduły. Dźwięk do takiego modułu był wprowadzany przewodem typu JACK od generatora, a tam działy się matematyczno-elektroniczne zmiany, gdzie na wyjściu modulatora dostajemy nowe brzmienie.

 

Na rysunku przedstawiłem przebieg zastosowań modulacji. Na samej górze wykresu mamy 2 linie (siwa i niebieska), niebieska jest powtórzeniem siwej fali, przesuniętej w czasie. Czas przesunięcia jest parametrem filtra modulacji i od niego zależy nowe brzmienie. Patrząc na wykres drugi – jest to matematyczna transformacja iloczynu logicznego. Podobnie na niższym wykresie przebiegu, otrzymaliśmy wynik pomnożenia obydwu wcześniejszych przebiegów. Mamy zatem wielką dowolność w tworzeniu nowych przebiegów. Możemy w trybie modulacji fazy, sumować, odejmować, mnożyć lub dzielić, a także wykonywać działania logiczne na dowolnych przebiegach – tworząc nowe brzmienia.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję

Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:




Galeria zdjęć - Syntezatory – Historia tworzenia muzyki elektronicznej

Temat / Nick / URL:

Treść komentarza:

1 (1)

Koko
3473 dni temu

Świetny artykuł, ale gdzie jest reszta? :( Urywa się w połowię zdania, a zaciekawiłem się niesamowicie!
Dodaj opinię do tego komentarza

0 (0)

Admin
3472 dni temu

Do Koko: Artykuł nie jest jeszcze w pełni gotowy i widoczny na stronie, ale możliwe, że znalazłeś go, tak jak inni przez google. Wkrótce będzie ukończony.
Dodaj opinię do tego komentarza

Więcej artykułów od autora PaM

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 1070 dni temu

liczba odwiedzin: 1260

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4558 dni temu

liczba odwiedzin: 23497

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4533 dni temu

liczba odwiedzin: 14732

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4369 dni temu

liczba odwiedzin: 12052

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4575 dni temu

liczba odwiedzin: 15054

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4540 dni temu

liczba odwiedzin: 20766

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 2234 dni temu

liczba odwiedzin: 36195

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4430 dni temu

liczba odwiedzin: 20566

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 4508 dni temu

liczba odwiedzin: 23595

Polecamy podobne artykuły

autor:sebastiandziuda(1274 pkt)

utworzony: 1644 dni temu

liczba odwiedzin: 1828

autor:aragorn136(24951 pkt)

utworzony: 1129 dni temu

liczba odwiedzin: 1289

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 1103 dni temu

liczba odwiedzin: 1028

autor:pj(16442 pkt)

utworzony: 458 dni temu

liczba odwiedzin: 705

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 351 dni temu

liczba odwiedzin: 739

Teraz czytane artykuły

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 144 dni temu

liczba odwiedzin: 198

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 3558 dni temu

liczba odwiedzin: 28994

autor:paulinakinga97(317 pkt)

utworzony: 3349 dni temu

liczba odwiedzin: 5594

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 1578 dni temu

liczba odwiedzin: 1939

autor:bonopasiak(3879 pkt)

utworzony: 1961 dni temu

liczba odwiedzin: 4048

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 642 dni temu

liczba odwiedzin: 659

Artykuły z tej samej kategorii

autor:PaM(1166 pkt)

utworzony: 3340 dni temu

liczba odwiedzin: 88753

autor:pj(16442 pkt)

utworzony: 1298 dni temu

liczba odwiedzin: 2082

autor:pj(16442 pkt)

utworzony: 533 dni temu

liczba odwiedzin: 604

autor:admin(52125 pkt)

utworzony: 1615 dni temu

liczba odwiedzin: 3058

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2025 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
1.596

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję