O nasArtykułyWspółautorzyPocztaZałóż bloga
Informacje o artykule
Treść artykułu
Galeria zdjęć
Opinie
Polecane artykuły
PaM (526 pkt)Strona WWW Autora
Ilość odwiedzin:
4 906
Czas czytania:
7 803 min.
Kategoria:
Elektronika
Autor:
PaM (526 pkt)
Dodano:
957 dni temu

Data dodania:
2015-10-12 10:10:00

Stworzyć brzmienie

Z tych podstawowych tonów można zbudować prawie dowolny rodzaj brzmienia – tak uważał Robert Moog i do tego dążył. Ciężko było oddać naturalne brzmienia instrumentów, posiadając tylko te podstawowe przebiegi fal. Z pomocą przychodzi matematyka. Jeżeli do dyspozycji mamy nie jeden, a kilka oscylatorów, możemy trochę poeksperymentować, nakładając 2 tony na siebie. W taki sposób możemy pokusić się o „wytworzenie” prawie nieograniczonej ilości niepowtarzanych brzmień. Często standardem są 2 lub 3 oscylatory w jednym syntezatorze, lecz nie jest to regułą. Są syntezatory wykorzystujące tylko jeden oscylator, lecz posiadają bardzo sprytne algorytmy, które wpływają na brzmienie wygenerowanej fali.

 

 

ADSR, czyli obwiednia (Envelope)

 

Skrót jest akronimem od słów Attack, Decay, Sustain, Relase. Obwiednia jest podstawowym narzędziem, który umożliwia nam nie tyle zmianę tonu czy wpływ na brzmienie, ale odgrywa znaczącą rolę pod względem czasu i sposobu trwania samego brzmienia. Bez tego narzędzia niemożliwa by była rekonstrukcja większości instrumentów. Na czym polega ten mechanizm?

 

Attack – z ang. Atakować, ja bym to nazwał narastaniem w tym przypadku mierzonym w jednostkach czasu. Dla każdego brzmienia dzięki temu parametrowi możemy ustawić, czas narastania od ciszy do pełnej głośności tonu. Niski parametr spowoduje szybkie narastanie, co w efekcie umożliwi odtworzenie tonu od razu po wciśnięciu klawisza. Zwiększając ten parametr, wydłużamy czas narastania, a zatem przy zwiększonym ustawieniu narastania po wciśnięciu klawisza na klawiaturze muzycznej nie usłyszymy dźwięku od razu, lecz narastająco przez odpowiednio wybrany czas np. 1 sekundę. Po tym ustalonym czasie dźwięk uzyska swoją maksymalną głośność.

 

Decay – z ang. rozpad, zanik. Tym parametrem możemy regulować czas, po którym głośność dźwięku osiągnie zadaną wartość ustawioną przez parametr Sustain. Jest to przyciszenie, a efekt nazywamy zanikiem. Decay działa w czasie naciśniętego i trzymanego w pozycji wciśniętej klawisza klawiatury muzycznej, po wykonaniu czasu Attack. W skrócie jest to czas, po którym głośność uzyska wartość zadaną przez parametr Sustain, przechodząc od poziomu maksymalnej głośności do zadanej głośności parametrem Sustain. 

 

Sustain – ang. odnieść, podtrzymać. Parametr wyrażony w procentach określa poziom głośności, jaki zostanie ustawiony po czasie wyrażonym parametrem Decay. Prościej, tym parametrem określamy głośność, do jakiej płynnie będziemy przechodzić w czasie ustawionym przez Decay. Jeżeli uzyskamy tę wartość głośności, to będzie ona utrzymywana do czasu zwolnienia klawisza w klawiaturze muzycznej. 

 

Relase – ang. zwolnienie, puszczenie – Parametr wyrażony w jednostce czasu, określający czas spadku głośności do zera, licząc od głośności wyrażonej przez parametr Sustain. Po zwolnieniu klawisza na klawiaturze muzycznej dźwięk był emitowany z głośnością Sustain i zostanie wyciszony do zera. Jak szybko? O czasie tego wyciszenia decyduje parametr Relase.   

 

Obwiednia jest zatem bardzo istotnym mechanizmem i daje muzykowi wiele nowych możliwości. Pamiętam, jak osobiście działając na podstawowych programach muzycznych wykorzystywałem parametr Relase, aby cieszyć się przedłużonym zanikiem tonów. Ten efekt był prawie taki jak włączenie efektu Reeverb, o którym napiszemy później. Obwiednia jest wykorzystywana przez instrumenty elektroniczne również dla zastosowań np. filtrów. Oddzielne 4 suwaki dla filtru powodują zmianę wartości filtru, a zatem brzmienia w czasie jego trwania. 

 

 

Modulacja fazy (PM)

 

 

Modulacja fazy jest powtórzeniem wcześniej wygenerowanego przebiegu z przesunięciem czasowym. Tym razem z pomocą przychodzi nam matematyka i operatory logiczne. Za pomocą jednego wygenerowanego przebiegu przez jeden oscylator, możemy „stworzyć” inny zupełnie zmienny przebieg. Wystarczy utworzyć np. 2 takie same przebiegi i przesunąć je w czasie, aby usłyszeć efekt. Dodatkowo możemy wykorzystać operatory, stosując wycinania, nakładania czy mnożenia tych przebiegów. W efekcie powstaje inny przebieg, generujący nową barwę dźwięku. W syntezatorach Mooga do takich operacji wykorzystywano zewnętrzne moduły. Dźwięk do takiego modułu był wprowadzany przewodem typu JACK od generatora, a tam działy się matematyczno-elektroniczne zmiany, gdzie na wyjściu modulatora dostajemy nowe brzmienie.

 

Na rysunku przedstawiłem przebieg zastosowań modulacji. Na samej górze wykresu mamy 2 linie (siwa i niebieska), niebieska jest powtórzeniem siwej fali, przesuniętej w czasie. Czas przesunięcia jest parametrem filtra modulacji i od niego zależy nowe brzmienie. Patrząc na wykres drugi – jest to matematyczna transformacja iloczynu logicznego. Podobnie na niższym wykresie przebiegu, otrzymaliśmy wynik pomnożenia obydwu wcześniejszych przebiegów. Mamy zatem wielką dowolność w tworzeniu nowych przebiegów. Możemy w trybie modulacji fazy, sumować, odejmować, mnożyć lub dzielić, a także wykonywać działania logiczne na dowolnych przebiegach – tworząc nowe brzmienia.

Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:




Galeria zdjęć - Syntezatory – Historia tworzenia muzyki elektronicznej

Temat / Nick:

Treść komentarza:

1 (1)

Koko
872 dni temu

Świetny artykuł, ale gdzie jest reszta? :( Urywa się w połowię zdania, a zaciekawiłem się niesamowicie!
Dodaj opinię do tego komentarza

0 (0)

Admin
872 dni temu

Do Koko: Artykuł nie jest jeszcze w pełni gotowy i widoczny na stronie, ale możliwe, że znalazłeś go, tak jak inni przez google. Wkrótce będzie ukończony.
Dodaj opinię do tego komentarza

Więcej artykułów od autora PaM

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 13 dni temu

liczba odwiedzin: 60

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 1857 dni temu

liczba odwiedzin: 3287

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 1465 dni temu

liczba odwiedzin: 2632

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 1655 dni temu

liczba odwiedzin: 28166

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 1443 dni temu

liczba odwiedzin: 10817

Teraz czytane artykuły



autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 957 dni temu

liczba odwiedzin: 4906

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 740 dni temu

liczba odwiedzin: 7731

autor:pj(1345 pkt)

utworzony: 1920 dni temu

liczba odwiedzin: 26596

autor:admin(2774 pkt)

utworzony: 446 dni temu

liczba odwiedzin: 306

autor:aragorn136(2848 pkt)

utworzony: 39 dni temu

liczba odwiedzin: 167

autor:admin(2774 pkt)

utworzony: 23 dni temu

liczba odwiedzin: 77

autor:piterwm90(28 pkt)

utworzony: 1296 dni temu

liczba odwiedzin: 1822

autor:admin(2774 pkt)

utworzony: 397 dni temu

liczba odwiedzin: 293

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 2040 dni temu

liczba odwiedzin: 153084

autor:badboyfriend(65 pkt)

utworzony: 369 dni temu

liczba odwiedzin: 672

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 1640 dni temu

liczba odwiedzin: 8313

autor:pj(1345 pkt)

utworzony: 1580 dni temu

liczba odwiedzin: 2823

autor:Daniel Drozdek(14 pkt)

utworzony: 36 dni temu

liczba odwiedzin: 279

autor:pj(1345 pkt)

utworzony: 1911 dni temu

liczba odwiedzin: 18992

autor:Daniel Drozdek(14 pkt)

utworzony: 23 dni temu

liczba odwiedzin: 199

autor:pj(1345 pkt)

utworzony: 410 dni temu

liczba odwiedzin: 335

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 1479 dni temu

liczba odwiedzin: 13499

autor:pj(1345 pkt)

utworzony: 5 dni temu

liczba odwiedzin: 81

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 13 dni temu

liczba odwiedzin: 60

autor:pj(1345 pkt)

utworzony: 6 dni temu

liczba odwiedzin: 51

autor:Daniel Drozdek(14 pkt)

utworzony: 8 dni temu

liczba odwiedzin: 110

autor:PaM(526 pkt)

utworzony: 740 dni temu

liczba odwiedzin: 7731

Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.

© 2018 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
1.854

Akceptuję pliki cookies
W ramach naszego portalu stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym momencie zmiany ustawień dotyczących cookies. Jednocześnie informujemy, iż warunkiem koniecznym do prawidłowej pracy portalu Altao.pl jest włączenie obsługi plików cookies.

Rozumiem i akceptuję