
3 604
4 346 min.
Fotografia/Malarstwo
admin (52515 pkt)
3005 dni temu
2017-05-09 11:28:07
Przysłony używamy również do wykonywania zdjęć w warunkach o bardzo jasnym oświetleniu, np w plenerze, gdzie w jasny słoneczny dzień mamy zapas dobrego światła naturalnego i możemy pozwolić sobie na wyostrzenie zdjęć. Również przyda się zabawa tym parametrem w przypadku zdjęć portretowych.
Zdjęcie zrobione z odpowiednim ustawieniem parametru F w przysłonie - kobieta na pierwszym dobrze widoczna, tło rozmazane (fot. PJ)
Czas naświetlania
Lustrzanka D3300 - tryb ustawiania czasu naświetlania (fot. PJ)
Czas naświetlania to ostatni z głównych parametrów jakim będziemy ustawiać aparat do wykonania zdjęcia. Czas ten określamy w ułamkach sekundy lub samych sekundach. Ułamki sekund to wartości np: 8000, 6400, 5000, 4000, 3200, 2500, 2000, 1600, 1250, 1000, 800, 640, 500, 400, 320, 250, 200, 160, 125, 100, 80, 60, 50, 40, 30, 25, 20, 15, 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2.5, 2 ,1.6, 1.3. Dla ułatwienia możemy napisać, że ta liczba określa czas, który będzie potrzebny do naświetlania, a więc podniesienie lustra i otwarcie migawki. Wartości poniżej 1 sekundy wymienione powyżej można zapisać w postaci ułamka np. 8000=1/8000s czyli jedna ośmiotysięczna sekundy. Identycznie w przypadku np. 100=1/100s oznacza jedną setną sekundy, a 2=1/2s czyli połowa sekundy. Możemy ustawić również czasy dłuższe np. 1", 1.3", 1.6", 2", 2.5", 3", 4", 5", 6", 8", 10", 13", 15", 20", 25", 30". Są to odpowiedniki sekund, na jak długo migawka będzie otwarta. Czasami możliwe są również tryb bulb - jako definiowane ręcznie, czyli tak długo zanim nie wciśniemy spustu migawki. Czas naświetlania określamy ściśle z warunkami fizycznymi, oraz wcześniej ustawianymi parametrami ISO i przesłony F. Długi czas naświetlania np. już powyżej 20, może powodować rozmycie obrazu. Dla sekund jest to standard, dlatego wartości powyżej 1" muszą być wykonywane np. ze statywu, aby zdjęcia nie były poruszone.
Im dłużej otwarta migawka tym więcej światła naświetla matrycę/ kliszę, a zatem zdjęcie jaśniejsze. Za długi czas naświetlania, może dać wynik zdjęcia „rozpuszczonego” lub prześwietlonego - efekt neonów. Z kolei bardzo krótki spowoduje, że zdjęcie będzie ostre, sprawiające wrażenie zatrzymania ruchu. To ciekawy parametr służący np. do efektu „zamrożenia” wody.
Zdjęcie zrobione z odpowiednim ustawieniem czasu naświetlania - efekt "zamrożenia" wody (fot. PJ)
Zdjęcie zrobione z odpowiednim ustawieniem czasu naświetlania - efekt "zamrożenia" wody (fot. PJ)
Sztuką wykonania dobrego zdjęcia, jest odpowiednie dobranie tych 3 parametrów: ISO, przesłony F i czasu naświetlania, by uzyskać zamierzony efekt. Nie będę opisywał jak wykonać dobre zdjęcie, bo jest to względne, gdyż często fotografowie eksperymentują ustawieniami, a zdjęcia pomimo sprzecznych ustawień są doskonałe. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego poradnika o fotografii zrozumiesz zasadę konfiguracji aparatu, aby wiedzieć na co zwrócić uwagę nie tylko przy tworzeniu zdjęć, ale i możliwości danego sprzętu, by nie kupić „w ciemno”.
Gdy już poznamy powyższe trzy parametry, to zrozumiemy, czym jest Trójkąt Ekspozycji. To więc pojęcie opisujące zależność między nimi, czyli czasem naświetlania, przysłoną i czułością ISO. Dobierając różne zestawy parametrów, możemy uzyskać taką samą ekspozycję, czyli zdjęcia mogą być wtedy identycznej jasności!
Ogniskowa obiektywu
Lustrzanka D3300 (fot. PJ)
Doświadczony fotograf dobrze wie, co oznacza pojęcie ogniskowej. Ale ci wszyscy, którzy właśnie zaczęli lub zamierzają zacząć swoją przygodę z lustrzanką w dłoni, mogą mieć problem z tym parametrem kłopot. Dlaczego? Bo z technicznego (optycznego) punktu widzenia, definicja nie jest zbyt zrozumiała i oczywista.
Cóż to zatem jest ta ogniskowa?
To nic innego, jak odległość od ogniska układu optycznego do miejsca, w którym promienie świetlne padające na soczewkę, ulegają tzw. skupieniu. W przypadku obiektywu to zatem odległość od soczewki do matrycy. Wybór najlepszej ogniskowej aparatu będzie zależeć od indywidualnych potrzeb. Kiedy kupujemy pierwszą lustrzankę, to warto zacząć od urządzenia, w którym ten parametr zmieści się w zakresie od 50 mm do maksymalnie 120 mm. Dla innych wartości wymagane jest duże doświadczenie. Poniżej 50 mm tworzony jest efekt rybiego oka (środek obrazu nienaturalnie uwypukla się). Przy wartościach bardzo wysokich następuje z kolei nienaturalne spłaszczenie.
Kiedy już każdy pozna swój aparat, zaprzyjaźni się z nim i nauczy się jego podstawowych funkcji, może pochwalić się ciekawymi zdjęciami. Ale, jeśli chce podążać drogą coraz bardziej profesjonalnego fotografa, wówczas musi wymienić obiektyw na lepszy.
Poniżej opisujemy kilka typowych obiektywów o konkretnych wartościach ogniskowej. Kiedy sprawdzą się idealnie?
-
24 mm – bardzo szeroki kąt widzenia, idealny do uwieczniania krajobrazów i fotografowania większej grupy osób;
-
35 mm – coś dla fotoreporterów, dobry w przypadku fotografii ulicznej;
-
50 mm – to uniwersalne rozwiązanie do użytku amatorskiego; w trakcie wakacji i nie tylko;
-
85 mm – super do robienia portretów czy uwieczniania martwej natury;
-
135 mm – jeden z najkrótszych teleobiektywów, przeznaczony do zdjęć w plenerze, na imprezach sportowych, koncertach itp.
-
200 mm – ten stosuje się np. do robienia zdjęć obiektom w dużym oddaleniu – szczególnie samolotom.
Należy jeszcze nadmienić, że ogniskowa może być zmienna (aparat jest wtedy uniwersalny i wygodny w obsłudze) lub stała (do pracy w konkretnych miejscach i warunkach).
*Zdjęcia wykorzystane w tym artykule, były zrobione lustrzanką D3300
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję