Pierwsza informacja to taka, że po blisko sześciu latach przerwy powraca partner tytularny. W tym roku jest nim mBank, stąd pełna nazwa brzmi: Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty.
Oficjalny baner Nowych Horyzontów 2023 (materiały prasowe)
To już pojutrze. 23. Nowe Horyzonty odbędą się stacjonarnie w dniach 20-30 lipca, tradycyjnie we Wrocławiu, a między 20 lipca a 6 sierpnia również online. W programie znalazło się 251 filmów o łącznym czasie trwania 23 282 minut (!), a do tego wystawy, koncerty, spotkania i inne wydarzenia towarzyszące.
Przed widzami niemal 600 seansów w zmodernizowanym Kinie Nowe Horyzonty, Dolnośląskim Centrum Filmowym oraz na wrocławskim Rynku, a do tego wystawy, koncerty, spotkania i inne wydarzenia towarzyszące. Część filmów z programu będzie dostępna również online: tegoroczna odsłona festiwalu ponownie zostanie przeprowadzona w formule hybrydowej (20-30 lipca – pokazy stacjonarne, do 6 sierpnia – seanse online). Do Wrocławia przyjedzie blisko 130 gościń i gości z całego świata.
Nowe Horyzonty otworzy rewelacja festiwalu w Cannes (nagroda aktorska dla Kōjiego Yakusho) – „Perfect Days” w reżyserii legendy kina, Wima Wendersa: opowieść o Hirayamie, który pracuje jako czyściciel toalet w Tokio. Wydaje się zadowolony ze swojego prostego i uporządkowanego życia, ale czy na pewno? Pierwszego dnia festiwalu będzie można zobaczyć również drugi film mistrza – „Anselm”, który został zrealizowany w technologii 3D. Po gali otwarcia, w odświeżonej przestrzeni Kina Nowe Horyzonty, publiczność festiwalu rozgrzeje „Bass Astral”. Filmem zamknięcia festiwalu będzie przebój festiwali Sundance i Berlinale „Przejścia” (Passages) Iry Sachsa z elektryzującym trio Franz Rogowski, Adèle Exarchopoulos i Ben Whishaw.
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
Nowe Horyzonty od ponad dwóch dekad są celebracją różnorodności – na ekranie i poza nim – spójnej w swojej (pięknej!) niespójności. To właśnie mnogość różnych doświadczeń i wrażliwości owocuje unikalnym wydarzeniem. Te tropy znalazły swoje odbicie w tegorocznym haśle „Kinoscalanie” oraz identyfikacji wizualnej.
Międzynarodowy Konkurs Filmowy Nowe Horyzonty
Konkurs to sekcja-wizytówka wrocławskiego festiwalu. Twórcy tegorocznych konkursowych filmów pracowicie skuwają – przy pomocy kryminału, satyry, opowieści łotrzykowskiej, poematu, melancholijnej ballady – skostniałe relacje władzy, zabetonowane układy, kinowe formaty; by zrobić miejsce na to, co żywe, dzikie, wymykające się kontroli. Pozwalają puścić wodze fantazji, rozbetonować głowy, zrzucić garnitur, zapuścić koński ogon, przekroczyć granice, odrodzić się.
Wśród dwunastu konkursowych tytułów, które będą walczyć o tegoroczne Grand Prix, znalazły się: „Piaffe Ann Oren”, „Na miejscu” (Here) Basa Devosa, „Kwiaty ludzkiego ciała” (Human Flowers of Flesh) Heleny Wittmann, „Samsara” Loisa Patiño, „Delikwenci” (The Delinquents) Rodriga Moreno, After Anthony’ego Lapii, La Palisiada Philipa Sotnychenki, „Posiadłość” (Birdland) Leili Kilani, „Pod ścianą” (Stonewalling) Huang Ji i Ryûjiego Otsuki; „Czarny kos, czarna jeżyna” (Blackbird Blackbird Blackberry) Elene Naveriani oraz „Sklep” (The Store) Ami-Ro Sköld, a kinematografię polską będzie reprezentował punkowy „Imago” Olgi Chajdas (osobista i pokoleniowa opowieść o muzycznej alternatywie i życiowej anarchii).
źródło: YouTube.com (Standardowa licencja)
Najlepszy film wybierze jury w składzie: Mark Jenkin (laureat Grand Prix za Przynętę na 18. NH), Dane Komljen (zdobywca wyróżnienia za „Afterwater” na 22. NH), Jennifer Reeder (jej „Sprawca” znalazł się tegorocznej sekcji Nocne Szaleństwo), Sergio Fant (selekcjoner Berlinale) oraz Aga Woszczyńska („Cicha ziemia” była jednym z filmów otwarcia ubiegłorocznych NH). Swój ulubiony tytuł wskażą również widzki i widzowie festiwalu w głosowaniu publiczności.
Hity ze światowych festiwali, w tym ponad 20 tytułów z Cannes
W sekcjach Visa Pokazy Galowe oraz Mistrzynie, Mistrzowie znajdą się najważniejsze filmy pokazywane i nagradzane na prestiżowych festiwalach. Z Cannes do Wrocławia przyjadą między innymi „Bulion i inne namiętności” (The Pot au Feu), „Trần” Anh Hùnga (najlepsza reżyseria), „Monster” Hirokazu Kore-edy (nagroda za scenariusz), „Wśród wyschniętych traw” (About Dry Grasses) Nuriego Bilge Ceylana (nagroda dla najlepszej aktorki), „Opadające liście” (Fallen Leaves) Akiego Kaurismäkiego (Nagroda Jury), „Cztery córki” (Four Daughters) Kaouther Ben Hani (najlepszy dokument), „Club Zero” Jessiki Hausner (ze świetną Mią Wasikowski w roli głównej). Na kinowych ekranach pojawią się także: wyróżniony Wielką Nagrodą Jury w Wenecji fabularny debiut Alice Diop – „Saint Omer” (francuska reżyserka będzie bohaterką jednej z retrospektyw); zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na MFF w Wenecji – „Niedźwiedzie nie istnieją” (No Bears) Jafara Panahiego oraz Eureka Lisandra Alonsa, który będzie gościem festiwalu. W programie znalazły się przeboje tegorocznego Berlinale – m.in. „Tótem” Lili Avilés, „20 000 gatunków pszczół” (20,000 Species of Bees) Estibaliz Urresoli Solaguren oraz „Poprzednie życie” (Past Lives) Celine Song ze studia A24; laureaci Sundance – „A Thousand and One” A.V. Rockwell oraz „Georgie ma się dobrze” (Scrapper) Charlotte Regan. W programie znalazły się również najnowsze filmy m.in. Marca Bellocchio, Sachy Polak, Angeli Schanelec, Lava Diaza, Kelly Reichardt, Joanny Hogg, Christiana Petzolda oraz ostatni film Jean-Luca Godarda.
Festiwalowe sekcje
Satyajit Ray – absolutna legenda kina Indii, Alice Diop – wnikliwa obserwatorka i portrecistka życia francuskich przedmieść, Wang Bing – jeden z najważniejszych reżyserów z Chin oraz Alain Robbe-Grillet – francuski reżyser łączący nowofalowy eksperyment, tradycję libertyńską i surrealistyczną: oto czworo bohaterów tegorocznych retrospektyw, którym poświęcone zostało szczególne miejsce w programie Nowych Horyzontów. W przeglądzie twórczości Wang Binga znalazło się monumentalne dzieło-instalacja „15 godzin” (czas trwania filmu jest zawarty w tytule), w którym autor zarejestrował wnętrze szwalni w Zhili na wschodzie Chin. Film ten będzie można obejrzeć bezpłatnie w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty.
Twórczość Robbe-Grilleta jest inspiracją dla nowej sekcji Avec Plasir oraz wystawy pod tym samym tytułem w Studio BWA. Rewizja dzieł francuskiego reżysera stała się okazją do refleksji nad artystycznym, a także politycznym miejscem, które erotyczna wrażliwość określana skrótem BDSM zajmuje w pejzażu współczesności. Avec Plaisir jest kontrapunktem dla wolnomyślicielskiej, ale jednoznacznie męskiej i heteroseksualnej perspektywy Robbe-Grilleta w stronę bardziej różnorodnych, zwłaszcza kobiecych i queerowych punktów widzenia.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję
Mogą Cię zainteresować odpowiedzi na te pytania lub zagadnienia:
Galeria zdjęć - Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty 2023 – prawdziwe Kinoscalanie!
Więcej artykułów od autora admin
Polecamy podobne artykuły
Teraz czytane artykuły
Nowości
Artykuły z tej samej kategorii
Pliki cookie pomagają nam technicznie prowadzić portal Altao.pl. Korzystając z portalu, zgadzasz się na użycie plików cookie. Pliki cookie są wykorzystywane tylko do działań techniczno-administracyjnych i nie przekazują danych osobowych oraz informacji z tej strony osobom trzecim. Wszystkie artykuły wraz ze zdjęciami i materiałami dostępnymi na portalu są własnością użytkowników. Administrator i właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za tresci prezentowane przez autorów artykułów. Dodając artykuł, zgadzasz się z regulaminem portalu oraz ponosisz odpowiedzialność za wszystkie materiały umieszczone przez Ciebie na stronie altao.pl. Szczegóły dostępne w regulaminie portalu.
© 2024 altao.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.
0.157