
Kiedy jedna z pomysłodawczyń projektu – licealistka Oliwia Caba, wysłała na naszą skrzynkę pocztową, e-maila z prośbą o napisanie i opublikowanie artykułu o syStemie, z chęcią zgodziliśmy się to zrobić. Tym bardziej że z przeprowadzonej przez Oliwię i jej przyjaciół ankiety wynika, że wielu nastolatków ma kłopot z podjęciem decyzji dotyczącej ich przyszłej edukacji. W badaniu wzięło udział 639 licealistów. 58% ankietowanych nie wie, jak będą wyglądać zajęcia na danym kierunku studiów. 50% respondentów nie wie z kolei, jakie konkretne kierunki oferują uczelnie i nie zna nawet różnic między nimi. Jednocześnie 82% badanych uważa zajęcia z doradztwa zawodowego w liceum za niepomocne.
Oficjalne logo projektu (źródło: Facebook/sySTEM)
Nic zatem dziwnego, że został stworzony projekt sySTEM. Jego celem jest informowanie licealistów o możliwościach edukacyjnych na studiach wyższych oraz obalenie stereotypów związanych z konkretnymi kierunkami edukacji. Co więcej, za powstaniem owej inicjatywy przemawiała również chęć budowania młodego społeczeństwa, które trzyma głowę wysoko i jest pewne swoich możliwości. Ambitny plan. Brawo!
Należy oczywiście nadmienić, że projekt ten realizowany jest przez zespół uczniów krakowskiego liceum w ramach wydarzenia pod nazwą „Młodzież Działa Lokalnie” finansowanego przez Gminę Miejską Kraków w ramach programu Młody Kraków 2.0, a realizowanego przez Stowarzyszenie Europe4Youth oraz pod patronatem Zwolnieni z Teorii.
„Aby zrealizować nasze cele, wspólnie we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim organizujemy panele informacyjne, na których wykładowcy z najróżniejszych kierunków ścisłych opowiadają o charakterze swoich zajęć i możliwościach zawodowych. Prowadzimy również poprzez media społecznościowe warsztaty czy panele dla uczniów naszego liceum na temat tego, jak budować wiarę, pewność w siebie, nie wstydzić się umiejętności i osiągać sukcesy. Podpowiadamy, co ma im pomóc w późniejszym aplikowaniu do pracy czy na wymarzoną uczelnię”– powiedzieli naszemu portalowi członkowie sySTEMU. Dodali także, że „na końcu każdego spotkania zaproszeni goście odpowiadają na pytania słuchaczy, rozwiewając przy tym ich wątpliwości i inspirując do składania papierów na wymarzone kierunki”.
Członkowie projektu (od lewej - Kuba Kierznowski, Karolina Miśkiewicz, Ola Rzewuska, Kamila Stopa, Ewa Zapała, Oliwia Caba, Hania Broś, Emilia Wójcik i Eryk Szadkowski)
Kuba Kierznowski, Karolina Miśkiewicz, Ola Rzewuska, Kamila Stopa, Ewa Zapała, wspomniana Oliwia Caba, Hania Broś, Emilia Wójcik oraz Eryk Szadkowski pragną dotrzeć swoimi działaniami do jak największej liczby osób. Wytłumaczyć chociażby takie pojęcia, jak: Imposter Syndrome czy STEM. Ten pierwszy termin związany jest z niepotrzebną, szkodliwą wręcz skromnością, zakorzenioną w polskiej mentalności od wielu lat, która skutecznie utrudnia młodym ludziom dostawanie się na zagraniczne uczelnie czy otrzymywanie wymarzonej posady. Imposter Syndrome to usprawiedliwianie swoich osiągnięć szczęściem czy przypadkiem, a także odczuwanie wstydu podczas przyjmowania pochwał oraz nieumiejętność opowiadania o tym, co się w życiu osiągnęło ciężką pracą – to systemowy nawyk.
Osobną kwestię stanowi natomiast STEM – czyli akronim słów Science, Technology, Engineering, Mathematics, obejmujący tę bardziej ścisłą gałąź nauki. Maturzyści klas przyrodniczych i matematycznych często nie do końca dopuszczają do siebie myśl, że poza takimi topowymi kierunkami, jak medycyna czy informatyka istnieją też te mniej popularne – być może o mniejszych dochodach, za to bardziej dopasowane do ich zainteresowań i oczekiwań (które będą przynosiły im rzeczywistą satysfakcję, a nie wypalenie).
Oszukaj sySTEM, pozbądź się skrupułów i nadaj właściwy kierunek swojej edukacji! – takie hasło wymyśliła grupa licealistów z Krakowa. I bardzo dobrze! To świetny pomysł. Wierzymy, że dowie się o tym projekcie młodzież z całej Polski, szukająca pomocy w zaakceptowaniu swoich dokonań, a w konsekwencji umiejętnym zareklamowaniu swojej osoby przyszłemu pracodawcy czy rekruterowi danej uczelni.
Zdjęcie z panelu chemicznego na Wydziale Chemii UJ
Więcej o działalności projektu i terminach paneli można znaleźć pod nazwą: @projekt_system na Instagramie oraz @sySTEM na Facebooku.
https://www.facebook.com/sySTEM-110202084824139/
https://www.instagram.com/projekt_system/
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą Altao.pl. Kup licencję